Vivendi Universals oppkjøp av mp3.com markerer slutten for eksperimentell musikkformidling på nett, mener flere analytikere. Før Napster var Mp3.com, med administrerende direktør Michael Robertson i spissen, den fremste fanebæreren for en online-kampanje mot de store plateselskapene. Vivendi Universal annonserte søndag at de kjøper musikktjenesten for 350 millioner dollar.

— Avtalen er en symbolsk spiker i kisten for ideen om internett som en frigjørende kraft mot de store plateselskapene, sier analytiker i Jupiter Research, Aram Sinnreich til CNET News.

Kombinasjonen av søksmål og restriktive lisensieringsplaner har hindret veksten hos den første generasjonen av online-musikkselskaper. De har dermed blitt lette mål for oppkjøp fra store mediekonglomerater.

— Vivendi Universal forfulgte opphavsrettigheter meget aggressivt og drev ned verdien til mp3.com for å kjøpe selskapet. Det er overraskende at dette oppkjøpet ikke har fått mer oppmerksomhet i kongressen, sier musikkbransjeanalytiker i Forrester Research, Eric Sheirer.

Mp3.com har klart å etablere selskapets infrastruktur som en av de sterkeste distribusjonskanalene for musikk på nettet. Vivendi Universal sier det vil bruke den tidligere fiendens teknologi som ryggrad for den kommende Duet-tjenesten. Duet utvikles i samarbeid med Yahoo! og Sony. Samtidig utvikler Warner, BMG, EMI og RealNetworks tjenesten MusicNet.

Medlemmer av den amerikanske kongressen har uttrykt frykt for monopol-tilstander for nettmusikk når MusicNet og Duet kommer i drift. Til sammen representerer plateselskapene bak tjenestene 80 prosent av sangene på markedet.

MusicNet blir tilgjengelig gjennom nettsidene til RealNetworks og America Online. Duet blir tilgjengelig hos Yahoo! Representanter for de to initiativene snakker sammen om å gjøre tjenestene kompatible. MusicNet lanseres i august.(Origo)