Næringsbarometeret for Hordaland 2012 som lanseres i dag, viser at reiselivsnæringen på Vestlandet ser lyst på 2012, og cruisetrafikken er den store vinneren.

Så langt viser prognosene at Bergen blir besøkt av 334 skip i 2012. Det er 70 flere skip enn rekordåret i fjor.

Legger igjen 500 millioner kroner

Allerede denne måneden starter cruisetrafikken til Bergen.

— 25. februar kommer Boudicca fra Southampton. Det er første gang det kommer et vintercruise hit, og sesongen stopper ikke før første oktober. Så sen slutt har vi heller ikke opplevd før, sier Helen Hovland, markedsansvarlig i Bergen og omland havnevesen.

Totalt ventes rundt en halv million besøkende i Bergens gater denne sesongen. Det lover godt for det lokale næringslivet, ifølge Wenche Nygard Eeg i Cruise Norway.

— Næringsdepartementet gjorde en undersøkelse for to år siden som viser at hver cruiseturist i snitt legger igjen rundt en tusenlapp. Det betyr totalt rundt 500 millioner kroner i 2012. Vi ser at for eksempel at Fløyen, Ulriken og Flåmsbanen har økte inntekter fra cruisene. Mens mange av suvenirbutikker på Bryggen hadde ikke overlevd uten denne turismen, sier hun.

Påvirkes av den arabiske våren

Det er ifølge Eeg flere årsaker til Bergen er blitt en attraktiv cruisedestinasjon.

— Det er høy tilfredshet både blant rederiene og turistene etter at de har vært på besøk i Bergen. En annen grunn er at en stor andel turister kjøper landbaserte opplevelser, og det fører til god lønnsomhet for rederiet. Så har vi gjennom mange år jobbet godt med markedsføring. Det er mange som har dratt lasset, og der ser vi etter hvert gir gode resultater, sier hun.

Men besøkstallene får også drahjelp fra den arabiske våren.

— Noen rederier har flyttet enkelte skip fra Middelhavet til Norge, på grunn av den arabiske våren. Det er en årsak til at vi ser en ekstra stor vekst i år, fortsetter Eeg.

- Kommer ikke under

Hadde det ikke vært for at Askøybrua, med sine 63 meter, er for lav til at enkelte cruiseskip slipper gjennom, ville de enda flere cruiseturister ankommet Bergen i år.

— Skipene blir stadig større, og under et møte med flere rederier i USA i forrige uke, fikk vi tilbakemeldinger om at Bergen kommer til å tape fremover, rett og slett fordi de ikke kommer under Askøybrua. Da velges Stavanger og Ålesund i stedet, sier Eeg.

- Stort fokus på miljø

- Hva betyr flere cruiseskip for miljøbelastningen?

— Cruise er den mest miljøvennlige måten å reise på, når de har såpass lav fart som de har i norske fjordene, og blir et bedre enn alternativ enn å sende et stort antall busser inn i fjordene. Rederiene har et stort fokus på miljø, og de fleste har satt i gang omfattende miljøtiltak, sier hun.

Setter du pris på cruisetrafikken?

CRUISEINVASJON: I år vil rundt en halv million cruiseturister gå i land i Bergen og legge igjen rundt 500 millioner kroner . ARKIVFOTO: JAN M. LILLEBØ