— Vi klager ikke. Husk at de første tre-fire årene jobbet gründerne nesten gratis for selskapet. Alt vi tjente gikk tilbake i selskapet for å sikre videre vekst. Nå er vi blitt flere aksjonærer, men vi tar ikke ut mer enn det er rom for, sa Jan Egil Flo, styremedlem og aksjonær i Moods of Norway, til BT for ett år siden.

Flo snakket om et driftsoverskudd på 18 millioner av en omsetning på 79, 2 millioner kroner i 2009.

Flo og medaksjonærene tok ut 1,7 millioner kroner i utbytte. Han klaget ikke da - og han bør iallfall ikke klage nå.

Utbyttefest

Mens andre som driver i bransjen for klær og design lever mer på entusiasme enn på overskudd, oppnådde Moods of Norway et overskudd på 43,4 millioner kroner i 2010. Selskapet har foreslått å dele ut et utbytte på 18 millioner kroner til eierne.

En stor del av potten går til Moods of Norway-gründerne SimenStaalnacke (35) og Peder Kristian Børresen (34). Børresen, som eier Coctails& Dreams, har inntektsført sin andel av Moods-utbyttet til 5,2 millionerkroner. Staalnacke får like mye gjennom sitt selskap Super Duper Wuper AS.

Tallene kommer frem i regnskapet til eierselskapet Coctails& Dreams AS. Moods of Norway AS har ennå ikke levert årsregnskap iBrønnøysundregistrene, og eierne har blitt enige om ikke å kommentereregnskapet i media før det er levert.

Moods of Verden

Det var under studietiden på Hawaii Pacific University i 2003 at Stefan Dahlquist og Simen Staalnacke fikk besøk av Peder Børresen. De bestemte seg for å lansere et klesmerkekonsept som bygde på norske tradisjoner, og samme år sto den første kolleksjonen klar. Logoen er en rosa Ferguson TE20, og sifferet 234.243 ble brodert på alle kolleksjonenes dresser som en referanse til antall traktorer i Norge.

På få år har Moods of Norway blitt en suksessbedrift som får oppmerksomhet verden over. For to år siden ble bedriften businesscase på det amerikanske eliteuniversitetet Harvard. Klærne med de utradisjonelle mønstrene har også funnet veien til Los Angeles og Sverige, og selskapets kolleksjoner produseres i Tyrkia, Bulgaria, Kina og India.

Ifølge regnskapene til datterselskapet Moods Retail kommer inntektene imidlertid kun fra butikkene i Norge.

— Selskapet har greid å bygge opp et sterkt merkenavn og det er den viktigste suksessfaktoren. Vi er flinke på profilering, men det er ikke nok å stikke seg frem, du må også ha noe å vise for deg, sa Flo til BT i fjor.

Han forklarer veksten med kombinasjonen effektiv logistikk og produksjon.

Bikket 100 millioner

Hvor mye Moods-konsernet samlet sett solgte for i fjor er ennå ikke klart. Men datterselskapene hadde inntekter på 104,5 millioner kroner til sammen i 2010.

Både Moods Retail og Moods Shoes har mer enn doblet inntektene i 2010.

Retail, som driver salg av klær fra utsalg i Norges største byer, hadde inntekter på 85 millioner kroner i fjor. Da åpnet klesgründerne fra Stryn ny butikk i Stavanger og butikk nummer to i Hegdehaugsveien i Oslo. Fra før har den fargerike traktor-moten vært etablert i Bergen, Trondheim og Kristiansand.