— Det vil i så fall være svært uheldig for oss og få alvorlige økonomiske konsekvenser, sier Jon Halstein Tjore, som er informasjonsansvarlig på Statoil Mongstad.

Streiken får ingen umiddelbare konsekvenser for levering av bensin og diesel ut fra Mongstad-reffineriet.

Det er i første rekke produkttankere under 30.000 bruttotonn som blir rammet av streiken. Alle båter til og fra Mongstad skal ha los om bord når tonnasjen er under 30.000 bruttotonn.

De største produktbåtene og alle store tankskip loses imidlertid ved hjelp av loser om bord i helikopter og er følgelig ikke avhengige av losbåtførere.

I snitt 30 anløp i uken

Ingen loser er foreløpig tatt ut i streik på Vestlandet, det er losbåtførerne som frakter loser til og fra skip som er tatt ut fra i morgen tidlig.

Havnekaptein Jan Helge Svedhaug på Mongstad anslår at det i snitt er ca. 30 skipsanløp i uken til Statoils anlegg. Av disse utgjør ca. 25 mindre produktbåter, det er båter som i hovedsak skiper ut ferdige produkter fra raffineriet. Det er disse som blir berørt av streiken.

— Stopper trafikken, stopper leveransene, og konsekvensene kan bli alvorlige, sier havnekapteinen.

Ifølge Jon Halstein Tjore var det i fjor 1700 skipsanløp til Mongstad, 1450 av dem var produkttankere.

Sture, Mongstad og cruisetrafikken

Fedje-mannen Jan Håkon Husa sitter i styret i Losbåtførernes Forbund. Han bekrefter at streiken vil by på problemer for både Stureterminalen og Mongstad – i tillegg til at all cruisetrafikk inn til Bergen blir lammet.

— Også i Sognefjorden vil cruisetrafikken stoppe opp. Cruiseskip til for eksempel Flåm og Gudvangen er stort sett avhengige av losbåtførere og loser fra Fedje, sier Husa.Losbåttjenesten i Florø er imidlertid privatdrevet. Deres båtførere er ikke organisert i Losbåtførernes Forbund og kan således frakte loser til og fra skip som trenger loshjelp.

Hva mener du om streiken? Si din mening under!