Da Amobil flyttet til Oslo, brøt to karer ut og startet mobilnettstedet Mobili.no. Nå har Teknisk Ukeblad Media kjøpt ut to av gründerne og tatt over aksjemajoriteten av selskapet. Det innebærer at driften og annonsesalget vil bli styrt fra Oslo. Marius Valle, ansvarlig redaktør i Mobili, lover imidlertid at redaksjonen skal bli igjen i sine lokaler i Bergen sentrum.

— Bakgrunnen for at vi startet opp var at vi ikke ønsket å flytte til Oslo. Derfor er det viktig for oss å bli i Bergen. Vi ønsker i vise at man kan få til noe som dette fra et annet sted enn hovedstaten, selv om det er i Oslo mobilmiljøet i stor grad holder til, sier Valle.

Store ressurser i ryggen

Valle sier at Mobilis daglige 5.000 lesere i stor grad vil få den samme opplevelsen som før, men at oppkjøpet kan merkes på sikt.

— Teknisk Ukeblad har helt andre ressurser enn oss, en egen utviklingsavdeling og mange dyktige journalister. Det blir spennende å se hva som kommer ut av dette på sikt, sier Valle.

Så i glasskulen

Jan M. Moberg, administrerende direktør i Teknisk Ukeblad Media, sier oppkjøpet av det bergensbaserte mobilnettstedet kom til etter en titt i glasskulen.

— Mediemarkedet flytter seg over til digitale plattformer, og det samme gjør annonsemarkedet. Derfor er det viktig for oss å bygge digitale plattformer som kan finansiere oss i fremtiden, sier Moberg.

Han tror det ligger stort potensial i den vesle redaksjonen i Neumanns gate 25.

— De har gjort en flott jobb så langt og bygget opp en troverdig redaksjon. Vi er svært fornøyde med at Mobili blir en del av vår portefølje, sier Moberg