— Sammen med Telenor har vi i DNB brukt lang tid og store ressurser på dette prosjektet. Nå er vi ferdig med testingen, og i år kommer gjennombruddet for kontaktløs betaling, sier informasjonssjef hos DNB, Aud-Helen Rasmussen.

I første omgang vil banken starte hos kaffebarer, hurtigmatkjeder og andre butikker hvor det omsettes for relativt små beløp. Betalingen foregår ved å legge mobilen på terminalen, og kvittering blir sendt via sms. Beløpsgrensen for betaling uten kode er foreløpig ikke satt, men for beløp ut over småbetalinger må du regne med å slå kode.

Styrer selv

— For å kunne ta mobilen i bruk som kort eller lommebok må et betalingskort lastes ned til et simkort i mobilen. Kunden kan i prinsippet selv bestemme hvor store beløp som kan trekkes med mobilen, og administrerer det hele selv gjennom nettbanken, sier Rasmussen.

Hun understreker at det vil ta litt tid å rulle ut ny infrastruktur for alle kunder i hele landet.

— Men de nye betalingsterminalene har teknologien innebygd, og de fleste nye telefonene har det som trengs av teknologi for å ta løsningen i bruk. Og som kjent bytter nordmenn ofte mobiltelefon, sier Rasmussen.

Kjøper togbilletter

Norske togreisende har allerede kunnet bruke mobilen til å betale siden februar i fjor. Trafikkselskapet Skyss har nylig lansert en løsning for mobilbetaling.

— Jeg oppdaget NSBs mobilapp da jeg reiste med toget i dag. Det er veldig bra at du både kan betale og få billetten på mobilen. Det sparer utrolig mye tid, sier Berit Huang, (23) som reiste fra Oslo til Bergen med tog i går.

— Så du vil ønske å betale med mobilen flere steder?

— Definitivt. Det eneste problemet er vel når man glemmer mobilen. Med betalingsløsningene blir vi enda mer avhengige av den.

Får full oversikt

NHH-professor, Helge Thorbjørnsen ved Senter for tjenesteinnovasjon, ser det som nokså sannsynlig at denne løsningen fort blir hverdagen for mange nordmenn.

— Dette er lettvint, og gir kundene kvittering og full oversikt over forbruket sitt på mobilen. Samtidig gir det banken verdifull informasjon som gjør at de kan skreddersy sine tjenester til hver og en av oss, sier Thorbjørnsen. Han ser for seg at løsningen åpner for en rekke nye tjenester som gjør alle former for betaling mer lettvint og mer oversiktlig for kundene.

Favoriserer de store

— Det vil binde kundene til DNB og redusere konkurransen i personkundemarkedet, tror Thorbjørnsen.

— På hvilken måte?

— På samme måten som det er et ork å bytte mobil, fordi man må lære seg noe helt nytt når mye informasjon skal flyttes til en helt ny løsning. På samme måten vil byttebarrieren øke i bankmarkedet. Jo mer penger banken bruker på dette prosjektet desto mer vil de ha igjen for det. Og hovedgevinsten er at det binder kundene til banken, sier Thorbjørnsen.

Han tror slike former for elektronisk betjening vil favorisere de store aktørene.

— De vil få mindre utviklingskostnader pr. kunde, sier han.

Ny type bankansatte

Professoren ser for seg at digitaliseringen vil fortsette å endre alle banker i enda større tempo enn vi har sett til nå.

— Alle de store bankene vil bruke mye penger på å gjøre de fleste tjenester selvbetjente. Bankfilialer og direkte personkontakt med kundene vil bli altfor dyrt. Den elektroniske betjeningen vil bli sentralisert og vi får en helt annen type bankansatte enn i dag. Tradisjonelle bankansatte som driver kundebehandling vil bli overflødige, mens det vil bli vekst i it-stillinger, sier Thorbjørnsen.

Fort, fortere, fortest

Henrik Lie-Nielsen er gründer og administrerende direktør i utviklerselskapet Knowit Reaktor. Selskapet lever av å lage mobile løsninger som i mange tilfeller erstatter manuelt arbeid. Han ser for seg store endringer, der flere sektorer vil oppleve at det blir mindre behov for ansatte til å gjøre jobben.

— Det er blitt svært billig å drive mobile internett-tjenester, samtidig som det er nok brukere til å betale for driften av dem. Dermed vil utviklingen gå svært raskt. Antall solgte smarttelefoner passerte PC-ene i løpet av fjoråret. I Norden selges det nesten bare slike telefoner. Dette vil medføre at endringstakten akselererer, sier Lie-Nielsen.

Hovedårsaken til at flere velger mobilen, er at tjenestene er tilgjengelige til enhver tid.

Sparebanken klar

Torvald Kvamme som leder digitale kanaler i Sparebanken Vest har vært i kontakt og dialog med DNB og vet hva deres løsningen går ut på.

— Sparebanken Vest har en plattform som gjør oss i stand til å ta i bruk en slik løsning raskt hvis ønskelig. På nåværende tidspunkt har vi ingen konkrete planer, men vi overvåker markedet nøye og hvis vi mener det er et kundebehov vil vi vurdere det.