Det er spesielt på lesebrett økningen er sterk: VG melder at veksten for deres iPad-utgave var på formidable 219 prosent i fjor.

— Dette er en utvikling som bare vil gå fortere. De som begynner å ta i bruk medier nå, har hatt tilgang på digitale verktøy fra barnsben av, skriver sjefredaktør Torry Pedersen i sine egen avis.

I dag kom leser- og opplagstallene for norske aviser.

— De viser at trenden vi har sett de siste årene, fortsetter, sier fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i Mediebedriftenes Landsforening: Papir synker, digitale utgaver vokser.

— Papiropplaget faller totalt med 3,8 prosent. Fallet er litt raskere for løssalgsaviser enn abonnementsaviser, sier Holbæk-Hanssen.

DN øker papiropplaget

Aftenposten er fortsatt størst på papir i Norge, med 225.951 aviser, en nedgang på 4,3 prosent. VG faller mest i antall aviser - ned 23.234 eksemplarer - til 188.354 aviser, en nedgang på 12,3 prosent.

For Dagbladet er nedgangen 11,8 prosent. Den er nå Norges tredje største avis med et opplag på 88.539 aviser. Bronseplassen kapres fordi Aftenpostens aftenutgave gikk inn i fjor.

Av de største papiravisene er det bare Dagens Næringsliv som øker i opplag på papir. Men sjefredaktør Amund Djuve avslører at det er såkalte bulkavtaler - altså leveranser til flyselskaper og hoteller - som redder oppgangen.

FÆRRE LESER PAPIR: Opplaget for de store avisene synker jevnt og trutt.
ODD E. NERBØ (ARKIV)

— Vi merker noe nedgang på løssalg og digitalt, sier Djuve til Kampanje.

— Vi ser mye den samme utviklingen for lesertall: De store løssalgsavisene taper mest. Nedgangen er litt svakere for de store regionavisene, sier Holbæk-Hanssen.

BT størst på Vestlandet

For Bergens Tidendes papirutgave er lesertallet nå 224.000, en nedgang på 12.000 fra samme tid i fjor. BT er imidlertid i ferd med å få like mange lesere på digitale plattformer - 215.789 er tallet i år, opp over 8000 fra i fjor.

Adresseavisen og Aftenposten har allerede flere lesere digitalt enn på papir.

Ifølge Holbæk-Hanssen er det spesielt for Norge at det er de samme som har dominert mediemarkedet tidligere som også er størst på digitale plattformer. VG.no er størst, foran NRK.no og Dagbladet.no. Schibsted-eide Finn.no er på fjerde plass.

— Det hadde ikke behøvd å være slik: I andre land har andre tatt disse posisjonene, sier Holbæk-Hanssen.

Bergens Tidende er fortsatt størst på Vestlandet, og Norges femte største avis totalt. Totalopplaget er på 76.817, ned 3,4 prosent. BA er fortsatt nest størst i Hordaland med 17.873 aviser, en nedgang på 10,6 prosent.

Best i vest er Dagen, som øker med hele 7,6 prosent til 10.825 aviser. De puster dermed Hordalands tredje største avis, Norge IDAG, i nakken.

Hjemmet større enn Se og Hør

Opplags- og lesertall for ukes- og månedspresse ble også lagt frem i dag.

Også der er nedgangen på papir merkbar, men innenfor nisjer som bolig og interiør, mat, helse og livsstil er det mer stabilt.

Boligdrøm, Elle og iForm er opplagsvinnerne. I opplag er tradisjonsrike Hjemmet nå større enn Se og Hør, men kjendisbladet gjør det godt på nett - og blir dermed mer lest enn Hjemmet.

— Men totalt går opplaget på ukes- og månedsblader ned, sier Holbæk-Hanssen.