— Han er en institusjon her i butikken. Skulle han ikke dukke opp en dag, er det nesten så vi blir litt engstelige, sier personalet i møbelbutikken på Nordås.

Men Einar Elisæus Engelsen dukker som regel opp. Når klokken runder halv elleve på formiddagen, ankommer veteranen varehuset. Han er levende opptatt av hva som skjer i bedriften, som han startet i 1969 etter å ha kjøpt lokalene til Nordås Møbelfabrikk.

  • Personalet steller godt med meg. Jeg kan ikke ha det bedre. Å prate med de ansatte frisker meg opp hver eneste dag, sier Bohus-gründeren fra Lysefjorden.

Full oversikt

Fra sin faste kontorplass like bak skranken ved hovedinngangen har 91-åringen full kontroll på hvem som kommer og går.

— Enkelte har vært kunder her siden starten for 42 år siden. Det er rart å tenke på. Opp gjennom årene er jeg blitt kjent med mange hyggelige kunder.

Sammen med sine fire barn eier han familiebedriften, som i 1984 ble en del av i den landsdekkende Bohus-kjeden. Norges største møbelkjede omsetter årlig for vel tre milliarder kroner.

Junior styrer

I dag er det sønnen, også han heter Einar - med Gudmund til mellomnavn - som styrer butikken sammen med søstrene sine. Han overtok som daglig leder i 1987.

  • Det er en berikelse at far stikker innom butikken her på Nordås. Han skaper god stemning både blant de ansatte og kundene våre. Aldri en sur mine, bare positiv, sier junior.

Farens faste dagsrytme innebærer også to timer besøk på Luratunet sjukeheim på Os, der konen Gudrun holder til. Hver dag mellom 15 og 17 sitter han og prater med sin tre år yngre livsledsager.

Solgte for 220 mill.

Oppskriften på at Bohus Nordås AS er en solid bedrift kan kort oppsummeres med gamlefars filosofi: «Spis ikke opp kronene».

— Det viktigste er å sikre kapitalen, sier han.

Bohus Nordås AS har avdelinger på Os, i Åsane, Drotningsvik og på Stord. Samlet leverte varehusene i 2009 en omsetning på over 220 millioner kroner og et resultat før skatt på ni millioner.

— Vi hadde en liten nedgang i fjor. Det skyldtes i hovedsak at varehuset i Åsane var under ombygging mesteparten av året, i tillegg til utvidelsesarbeid på Os, forteller Engelsen junior.

Knalltøft marked

Den daglige lederen tror Bergen må ha det tøffeste møbelmarkedet i landet.

  • Alle de store møbelkjedene er her, for eksempel Skeidar, Living, Møbelringen, Fagmøbler og Jysk. Flere frittstående butikker er også sterke konkurrenter, sier han.

Bortsett fra Ikea er Bohus Nordås den største aktøren i det bergenske markedet.

  • Hvordan møter dere konkurransen?
  • Skal vi holde stand og fortsette fremgangen, er store og gode varehus og dyktig betjening en forutsetning. Dessuten må vi selge billigst mulig, noe som igjen betyr at vi må kjøpe inn i store mengder.

Akkurat det er kanskje en av Bohus' store fordeler. Lageret på Os er på hele 8000 kvadratmeter, og fungerer som et regionlager for kjeden her vest.

Bare én fabrikk igjen

  • Merket dere noe til finanskrisen?
  • Ikke noe særlig. Vi hadde faktisk rekordomsetning og et veldig godt resultat i 2009. Da den økonomiske situasjonen var på sitt mest nervøse, var nok publikum mest forsiktig med hensyn til bil- og båtkjøp. Men møbler kjøpte de, smiler Engelsen.

For noen tiår siden var det flust med møbelfabrikker på Vestlandet. I dag er det bare én igjen i hele Hordaland.

  • Derfor må vi møbelforhandlere hente stadig mer av vårt sortiment fra utlandet. Fordelen for kundene er at produksjon i lavkostland holder prisene nede. En sofa i dag koster ikke mer enn for 20 år siden, og jeg vil tro at vi den gangen hadde færre salonger under 10.000 kroner enn i dag.

Tøft, krevende, bra

Det 5000 kvadratmeter store varehuset på Nordås er delt inn i ulike avdelinger. Her er avdeling for blant annet moderne, klassiske, skandinaviske og etniske møbler, samt interiøravdeling.

  • Hva er det siste nye på møbelfronten?
  • Vi ser nå en litt røffere trend komme på markedet. Det kan være møbler med veldig slitte overflater og naturmaterialer med røffe ståldetaljer, sier Engelsen.

Han røper at Bohus Nordås til høsten lanserer klassiske møbler i moderne stil.

  • Det er på bakgrunn av et spennende samarbeid vi har med en designer.
  • Hva er den viktigste motivasjonen for dere?
  • Som familieselskap er det nok stoltheten som preger både driften og tankegangen vår. Alt vi driver med skal holde mål, og det svir de gangene vi får dårlige tilbakemeldinger. Heldigvis er det sjelden.

Senior smetter inn og oppsummerer utviklingen slik:

  • 70-årene var tøffe, 80-årene krevende, men årene fra 90-tallet og frem til i dag har vært gode, sier 91-årige Einar Elisæus Engelsen. Mr. Bohus personlig.