Noen apparater er så lite brukervennlige at de fleste eierne ikke anvender avanserte funksjoner som epost, ifølge de to undersøkelsene som er kritiske til WAP (wireless application protocol). Mellom 80 og 90 prosent av bedriftskundene indikerer dårlig erfaring med bruk av systemet, og at det derfor ikke er verdt sin tid eller pris, ifølge undersøkelsen fra Meta Group. 25 prosent av WAP-brukerne i Storbritannia bruker telefonene sine til andre tjenester enn samtaler og SMS. Det er en nedgang i forhold til fjoråret da tallet lå på over 30 prosent, ifølge undersøkelsen fra J.D. Power and Associates.

De to undersøkelsene er en ny runde med dårlig nytt for WAP, som også tidligere har blitt kritisert for lav hastighet og dårlig funksjonalitet. Representanter fra WAP Forum tar ikke resultatene veldig alvorlig, og påpeker at WAP har fått relativt høye karakterer fra brukerne i to nylige studier fra Strand Consult og Teleconomy. Forumet stiller også spørsmålstegn ved at Meta Groups undersøkelse beskylder WAP for lav nettverkshastighet og påloggingsproblemer. Slike problemer kan også ligge i tele-nettverkene, skriver ZDNet News.

Det er omlag 18 millioner WAP-brukere på verdensbasis. Nær 200 operatører bruker eller tester systemet, ifølge WAP Forum. Forumet inkluderer selskaper som Alcatel, AT&T, Hewlett Packard, IBM og Motorola.(Origo)