— Vi kan ikke være upåvirket av at en konkurrent etablerer seg rett i nærheten. Derfor er vi fornøyde med å opprettholde 85 prosent av omsetningen i forhold til januar i fjor, sier senterleder Nina Schanche Nilsen i Åsane Storsenter.

Omsetningen endte 118 millioner, 20 millioner lavere enn i samme måned i fjor. Første uken i desember hadde senteret en nedgang på 14 prosent målt mot samme uke i 2013.

På lengre sikt mener Nilsen det konkurrerende senteret vil være en styrke.

— Vi tror det nye, utvidede handelstilbudet i området, vil styrke bydelen som handelsdestinasjon og vil hindre handelslekkasje til sentrum. Dette er et utvidet handelstilbud tilpasset befolkningsveksten, sier senterlederen.

Tapte en fjerdedel

Vinmonopolet har fått en solid forskyvning fra Åsane Storsenter til det andre utsalget de har etablert i Horisont.

I januar solgte Vinmonopolet i Åsane Storsenter 23,6 prosent mindre enn i januar i fjor. Det tilsvarer en nedgang på 13.666 liter totalt fordelt på de forskjellige polvarene. Utsalget i Horisont solgte imidlertid nesten 18.000 liter i januar. Mer enn nedgangen i Åsane Storsenter.

— Det går litt tid før en butikk får satt seg, og at publikum oppdager at det finnes et nytt utsalg. Vi forventer derfor en ytterligere vekst i Horisont, mens den opprinnelige butikken i Åsane Storsenter vil selge noe mindre, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen.

Vinmonopolet åpnet en ny butikk i Horisont fordi den etablerte i Åsane Storsenter ble for liten i forhold til en befolkning på 40.000 mennesker.

— Det kan også virke som det nye senteret har et litt større nedslagsfelt bare lokale beboere, sier Lorentzen.

Tar fra andre

Dagligvarekjeden Meny i Åsane Storsenter er en av dem som merker konkurransen fra Horisont, der Coop OBS er et av trekkplastrene.

— Vi har forventet en salgsnedgang på om lag ti prosent som følge av økt konkurranse. Så langt ser det ut til å holde. Det er klart at det er langt mindre enn den omsetningen Coop OBS har. Dermed er det nok andre som merker denne konkurransen i betydelige grad, sier butikksjef Erling Nilsen hos Meny i Åsane Storsenter.

Han forteller at de allerede er i gang med tiltak for å møte økt konkurranse.

— Det fører jo til at vi ser på hva som er våre sterke sider i forhold til den nye konkurrenten. Dermed fortsetter vi å styrke konseptet som et betjent høykvalitets supermarked, forteller Nilsen.

Fornøyd etter starten

Senterleder Jeanette Heggland på Horisont er fornøyd etter rundt tre måneders drift, og opplyser at senteret utvikler seg i henhold til mål og forventninger

— Våre besøkstall viser at vi har et jevnt godt besøk. Selv om Åsane Storsenter nå melder om at de mister noe omsetning er det ingen tvil om at summen er positiv for Åsane som handelssentrum, sier Heggland. Hos Horisont endte omsetning på i overkant av 80 millioner for januar 2015. Godt over 300.000 besøkte Horisont i januar.

De beste overlever

Mange har spådd at noen butikker kommer til å konkurrere hverandre i hjel, etter at Horisont etablerte seg et par steinkast unna Åsane Storsenter med 73 nye butikker og spisesteder.

— Flere drivere i et konsentrert område skjerper konkurransen. Muligheten ligger i at kunden vil kunne nyte godt av en solid bredde i handelstilbudet. Om det vil bli overetablering er vanskelig å anslå, men de beste butikkene vil overleve, sier Nina Schanche Nilsen.

— Hvordan vil påvirkningen av Horisont merkes fremover?

— Hvor langt frem vi vil oppleve variasjon i omsetning som følge av økt konkurranse er vanskelig å si, vi må gjøre oss erfaringer i et nytt marked. Men vi tror at det vil stabilisere seg over tid, sier Nilsen.