• Reiseselskapet Ving:
  • Taxinæringen:Forbrukernes tillit til drosjenæringen og byggebransjen er det verre med. De havner nederst på rankinglisten. På en skala fra én til fem, hvor fornøyd er du samlet sett med kjøpet av siste pakkereise? Hvor lett er det å sammenligne prisen de ulike drosjeselskapene tar fra a til b? Forbrukere har sagt hva de mener om 40 norske bransjer i en undersøkelse gjennomført av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Resultatene er til å le og grine av, alt etter hvilken bransje man tilhører: Folk er mest fornøyd med pakkereiser. Deretter kommer kjøp av møbler, biler, TV-apparat og optikertjenester. Taxi, snekkertjenester, rørleggere, eiendomsmeglere, helsekost og advokater havner på jumboplass. Rolf Forsdahl, reisebransjedirektør i HSH, er ikke overrasket over at selskapene som tilbyr pakkereiser, topper rangeringen. Bak suksessen ligger hardt arbeid, ifølge Forsdahl. — Vi har satt oss grundig inn i de krav og rettigheter kundene har. I tillegg jobber vi med å kvalitetssikre i alle ledd, informasjonen og markedsføringen som går ut til kundene, bestillingsprosessen og servicen under oppholdet, sier Forsdahl.Reiseselskapene får skryt av forbrukerminister Anniken Huitfeldt (Ap) som har bestilt undersøkelsen for å få vite mer om bransjene. - Pakkereiser hadde et negativt fokus før, men så tok de seg sammen og opprettet blant annet en klagenemnd. Dette eksemplet viser at systematisk arbeid lønner seg, sier Huitfeldt, og legger til at når tilbudet av varer og tjenester bare øker, er det viktig at forbrukerne tar informerte valg. Les også:

Ikke tilfeldig.

Det er første gang hele bransjer, og ikke bare enkeltprodukter eller enkeltbedrifter, blir kartlagt etter kriteriene tillit til bransjen og produktene, mulighetene for å vurdere pris og kvalitet, pluss tilfredsstillende klageforhold. Lisbet Berg, forbruksforsker ved SIFO, sier forbrukerne er jevnt over svært fornøyd med kjøpene sine. I de fleste bransjer oppleves også valgmulighetene som gode. Forbrukerne er ikke like fornøyde når det gjelder sammenligning av priser og kvalitet eller klagemulighetene. Hun mener det er et tankekors. - For at forbrukerne skal gjøre rasjonelle og fornuftige valg, er det en forutsetning at de skal kunne velge og vurdere mellom varer og tjenester etter pris og kvalitet. Norsk kundebarometer 2008:

Ta noen grep.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er enig med Berg i at forbrukeres mulighet til å sammenligne pris og kvalitet, er for dårlig.Thon er ikke overrasket over at håndverksbransjen og taxinæringen havner på bunnen. Nå mener han bransjene må ta noen grep. Mens håndverkerne må lage ordentlige kontrakter som regulerer hva som skjer når noe går galt, ekstraarbeider og ferdigstillelse, mener Forbrukerombudet at kommunene som skiltmyndighet må kreve at drosjeselskapene opplyser om ulike priser på holdeplasser og hjemmesider på Internett.

Ikke mulig.

Viggo Korsnes, administrerende direktør i Norges Taxiforbund, sier forslaget fra Forbrukerombudet ikke vil fungere. — Vi har tolv taxiselskaper og åtti holdeplasser i hovedstanden. Vedlikehold og oppdateringer vil bli krevende. Og hvem skal ta seg av det arbeidet, spør han, og har mer tro på et system der drosjeeierne opplyser om hvor mye det koster for en tur på femten minutter. Korsnes er overrasket over at drosjenæringen kommer så dårlig ut i undersøkelsen. Han sier forbundet har lagt vekt på forbrukertilfredshet de siste årene. Han tror hele bransjen blir straffet når mediene slår så stort opp om drosjesvindel og straffesaker.

Lytt og lær.

Rolf Forsdahl, reisebransjedirektør i HSH, har ett råd å gi dem som ønsker å klatre oppover på rankingen: - Lær av de misfornøyde kundene. Les flere artikler på Aftenposten.no.

Er du enig i rangeringen? Del din erfaring med andre lesere i kommentarfeltet til høyre.


Sjekk skattelistene her.