Fjoråret var et godt år for turistnæringen i Eidfjord kommune. En omfattende undersøkelse avslører at cruiseturistene la igjen rundt 50 millioner kroner.

— Den summen er høyere enn vi forventet. Rapporten fra 2008 viste at turistene la igjen ca. 300 kroner per dag. At dette nå er nesten dobbelt så høyt er veldig gledelig, sier Marit Stadheim, daglig leder i Destinasjon Eidfjord.

Forventer inntektsfall

Det er analysefirmaet G.P. Wild som har spurt over to tusen turister og skipsansatte om pengeforbruket i norske havner. Den lille kommunen innerst i Hardangerfjorden kommer godt ut blant de spurte. Hver cruiseturist brukte i gjennomsnitt 549 kroner under besøket og hele 93 prosent mente at Eidfjord innfridde forventningene.

— Dette er veldig viktig for Eidfjord. Det at så mange passasjerer går forbi døren til næringslivet gir et stort potensiale, og eidfjordingene er flinke til å bruke den. Omsetningen fra cruisturismen danner en god base og er bra å bygge videre på. Vi hadde aldri fått så mange gjester på camping og hotell, om det ikke var for turistene, sier Stadheim.

Mye kan likevel tyde på at inntektene fra cruiseturismen vil falle i året som kommer. Cruise Norway har beregnet at antall anløp vil falle med omtrent en fjerdedel i hele Norge i 2015. I Eidfjord er det ventet at besøkstallet skal synke fra 94.000 til kun 60.000 turister. Det vil med 2014-tallene til grunn utgjøre 30 millioner kroner mindre i inntjening. Stadheim tror likevel omsetningen per turist vil fortsette å øke.— Dette tallet kan øke, hvis vi klarer å finne flere produkt som turistene vil kjøpe. Målet er jo hele tiden å øke dette tallet, og jeg håper og tror at omsetningen vil fortsette å øke i årene som kommer.

- Cruiseturisme ikke lønnsomt

Det har lenge pågått en debatt om cruiseturismen i Norge, og mange mener lønnsomheten på dette er overvurdert. Svein Larsen, professor ved Universitetet i Bergen, er en av dem.

- Jeg er helt sikker på at reiselivsnæringen og samfunnet ikke er tjent med å øke tallet på cruiseturister, sa han til BT i sommer.

Hvert år konkluderer forskning ved universitetet med at cruisepassasjerene er de turistene som legger igjen færrest kroner.

- Det finnes knapt en cruise­turist som betaler for inngangsbilletten til et museum, gitt at det koster penger å gå inn dit. Våre tall viser at Norge burde satse på de turistene som gjør opp for seg, seier Larsen.

Naturlig forskjell

Destinasjon Eidfjord-lederen er langt fra enig, og mener sammenligningen med landturister er urettferdig.

— Jeg lurer på hva slags tall han legger til grunn for det. Man kan ikke sammenligne omsetning på camping- og hotellturister, med cruiseturister som har ferdigbetalt mat og overnatting. Det er helt naturlig at disse legger igjen mindre penger, mener hun.