Skipsverftet Havyard Leirvik i Leirvik i Sogn er mest sannsynlig som byggeverft for en ordre på et ankerhåndterings/forsyningsskip som Havyard Group skal bygge for norske interessenter.

Havyard Group har fått fast ordre på ett skip og opsjon på bygging av et søsterskip. Ifølge konsernsjef Geir Johan Bakke vil skip nummer en komme på en milliard kroner.

Sunnmørsk satsing

Skip nummer en skal etter avtalen leveres fjerde kvartal 2011, mens opsjonen får leveringstid andre kvartal 2012. Skipene skal levers til rederiet Smart Shipinvest, men skal trolig drives av det børsnoterte Havila Shipping ASA i Fosnavåg, som trolig også er inne på eiersiden sammen med andre sunnmørske interesser og utstyrsprodusenten Odim.

Skipene blir av typen Havyard 848 SMART som Havila Group selv har utviklet.

Denne skipstypen vil blir bygget etter nye prinsipper og hevdes å kunne utføre samme jobben som det i dag må tre fartøyer for å kunne utføre.

«Gjennombrudd» — Dette er nok et gjennombrudd både for Havyard-gruppen og ODIM, og viser med all tydelighet styrken i og viktigheten av det maritime clusteret på Vestlandet. I dette miljøet beviser vi gang på gang evne til å finne smarte tekniske og kommersielle løsninger som gir merverdi både til miljø, investorer og andre interesser. I tillegg sikrer dette at vi bevarer kompetansen på utvikling og bygging av de mest avanserte offshorefartøyene i Norge, sier konsernsjef Geir Johan Bakke i en kommentar.

Skipene får en lengde på 110 meter. De blir 26 meter brede og får trekkraft (bollard pull) på 350 tonn. De blir også utstyr med hver sin offshorekran med løfteevne 150 tonn.