Feil innstillinger i en sentral kommunikasjonsenhet forplantet seg gjennom hele Microsofts nettverk og stengte i praksis all trafikk til selskapets nettjenester mesteparten av dagen. Microsoft var raskt ute med å forsikre kundene at feilen ikke hadde sin rot i noe av selskapets programvare, og la i stedet skylden på en ansatt.

— Dette var en operasjonell feil, ikke en heftelse ved Microsofts eller tredjeparts produkter, ei heller med sikkerheten i våre nettverk, sier selskapets talsmann Adam Sohn til Wall Street Journal.

Feilen, som oppsto ved en endring av innstillingene på en enhet som styrte nett-trafikken mellom Microsofts interne og eksterne nettsider, førte til at Microsoft.com, MSN.com, MSNBC.com, Expedia.com, Carpoint.com og MoneyCentral.com var utilgjengelig mellom 21:30 tirsdag kveld og 20:00 onsdag kveld, amerikansk østkysttid.

Den tekniske tabben kunne ikke kommet på et verre tidspunkt for MSN, skriver den amerikanske finansavisen. Microsoft har nettopp sparket i gang en massiv annonsekampanje for tjenesten, som har ambisjon om å ta igjen AOLs forsprang. MSN svir av drøye 150 millioner dollar på kampanjen, og har så langt maktet å rekruttere fire millioner abonnenter.

— Dette er unektelig et stort slag mot deres merkevare. Selv om det ikke er deres feil, bryr ikke kunden seg stort om det, sier Forrester-analytikeren Carl Howe.

ORIGO