Den kjente rockegruppen Metallica har reist verden rundt i over 30 år, og tjent seg søkkrike på mørke tekster som ofte handler om undergang, melankoli og andre triste ting. Slik sett burde det voksende, sorte hullet i europeisk økonomi være en ypperlig ramme for en heavy-metal turne rundt på kontinentet.

Nothing Else Matters — but the Euro

Opprinnelig var planen at bandet skulle på konsertturne i Europa i 2013, men nå har eurokrise-frykten tatt overhånd, melder Wall Street Journal. Bandets manager har nå fremskyndet hele turneen til neste år, i frykt for at en forverret økonomisk situasjon på sikt skal gjør det vanskelig å få inn penger fra konsertene.

— Altså, jeg er ingen økonom. Men jeg har har en akademisk grad, og det hjelper. Vi må spørre oss selv hvilket tidspunkt som passer best for å gjøre hva - og hvor, sier manager Cliff Burnstein til avisen.

Den internasjonale musikkindustrien har allerede opplevd fallende platesalg og lavere billettpriser som følge av den urolige situasjonen i verdensøkonomien.

I etterkant av finanskrisen i 2008 har flere band blitt nødt til ta et intensivkurs i makroøkonomi, valutahandel og andre temaer som neppe tradisjonelt sett har vært vanlig pensum for hardbarkede rockere. Nå må band som Metallica på forhånd beregne om de skal ha betalt i euro, dollar eller en kombinasjon. Det er en utfordring når ingen vet hva eurosonens fremtid er.

Rock + sterk valuta = konsert

— Ingen vil drive med valutaveksling for å tjene penger, men du vil jo ikke ende opp som en taper, sier Burnstein, før han forsetter i valutaanalytiker-stil:

— De neste årene vil dollaren styrkes og euroen svekkes. Når det er tilfellet, må vi utnytte situasjonen og spille i Europa nå, fordi det vil bli mer inntektsbringende for oss, sier han.

For å si det enkelt: Bor du i et land med en sterk og stabil valuta, er det nå større sjanser for å få store, amerikanske rockestjerner på besøk, iallefall om Cliff Burnstein er manager. Det er han også for andre store navn som Red Hot Chili Peppers.

— Vi eksporterer fra USA, akkurat på samme måte som Coca-Cola. Vi er alltid på jakt etter det beste markedet, sier han.