Les også tidligere saker:

Flytoget går til topps på Norsk Kundebarometer 2010, som ble kåret tirsdag ettermiddag under Norsk Kundebarometers årskonferanse på Handelshøyskolen BI i Oslo.

— Vi er jublende glade over seieren. På vegne av de ansatte er jeg stolt over at vi vinner igjen, sier administrerende direktør Linda Bernander Silseth i Flytoget til Aftenposten.no rett etter at seieren er et faktum.

Flytoget vant også i 2008.

Bernander Silseth påpeker selskapet ikke hadde våget å tro på seier igjen etter problemene som har vært med jernbanedriften i Norge i vinter.

— Jeg tror seieren skyldes at vi leverer basisproduktet: Punktlighet, hyppig frekvenser og komfort på toget. I tillegg har vi fantastiske servicearbeidere som tar et ekstra skritt for kundene, fastslår Bernander Silseth.

- Ekstrem på service

Flytoget vil ikke hvile på laurbærene etter seieren.

-Nå må vi bare brette opp ermene og forbedre oss ytterligere. Vi har for eksempel satt i gang et tungt vedlikeholdsprogram som skal sikre oss at utstyret vårt blir oppgradert før det blir slitt, sier Bernander Silseth.

Pål Silseth er prosjektleder for Norsk Kundebarometer, og imponert over hva selskapet har fått til.

— Flytoget har over lang tid gjennomført fokus på ekstrem tilfredshet blant kundene, og vært ekstrem på å yte service. De gangene toget ikke fungerer, har de i tillegg vært ekstremt raske på pletten med alternative løsninger, påpekte Silseth under sin tale til BI-forsamlingen.

Toyota, som i fjor kom på andreplass, klarer fremdeles å opprettholde posisjonen sin i markedet, og inntar i år en tredjeplass BMW, som i fjor toppet listen, må ta til takke med andreplass.

— Er dere overrasket over at Toyota ikke faller mer?, spurte Pål Silseth en lett undrende forsamling.

— Jeg er ikke overrasket. Intervjuene er gjort i januar og februar, og de har dermed ikke fått med seg det verste, Enda viktigere er det at Toyota har hatt et ekstremt godt grep på kundene siste 10-15årene, og kundene har tillit til at organisasjonen fikser problemene.

Tilfredsheten har aldri vært høyere og er for første gang i år på gjennomsnittlig over 70 av 100 poeng.

Media i trøbbel

Både Dagbladet og VG faller vesentlig fra i fjor og kommer på henholdsvis 2. og 4. plass over bedriftene med størst nedgang.

Aftenposten havnet øverst blant norske medier, på en 62. plass på listen, mens Dagbladet og VG havnet på henholdsvis 190. og 177. plass.

- Det er krise for både Dagbladet og VG og kundene til Dagbladet er direkte misfornøyde. VG og Dagbladet sliter, og det kommer til å bli verre. De er nødt til å gjøre noe drastisk for å bedre seg, fastslår Silseth.

Norsk Kundebarometer (NKB) er et forskningsprogram som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI. NKB er fundert på forskning av høy internasjonal kvalitet og stiller på linje med tilsvarende nasjonale kundeindekser i land som USA, Sverige, Tyskland, Taiwan.

Hele rankinglisten finner du på nettsidene til Norsk Kundebarometer.

Se Aftenpostens samleside for servicetester

Er seieren fortjent? Si din mening i feltet under!