Se listene lenger ned i artikkelen

Tre norske bilforhandlere, med BMW-forhandlerne i spissen, inntar toppen på Norsk Kundebarometer for 2009 fra Handelshøyskolen BI.

BMW-forhandlerne oppnådde en tilfredshet hos kundene på 84,3 poeng av maksimalt 100, og ifølge BI er dette det beste resultat som er oppnådd i de over ti årene som Kundebarometeret har målt tilfredshet og lojalitet blant forbrukere av varer og tjenester.

Disse forhandlerne oppnådde niende plass på Kundebarometeret i 2008.

Sjekk vår samleside for servicetester

Finanskrisen har slått negativt ut for fondsforvalterne. Hardest rammet, på barometeret, er DnB Kapitalforvaltning som havner på 187. plass, samme rangering som i fjor. Stort bedre gikk det ikke med Odin Forvaltning med nummer tre fra bunn.

Terra Eiendomsforvaltning er i år rangert på 123. plass mot fjorårets 83. Nav er ikke med på årets liste, etter at de var på desidert bunnivå – 189. plass – i fjor.

SkandiaBanken høyest

SkandiaBanken, som i fjor kom på åttende plass, er i år rangert som fjerde beste på kundetilfredshet og inntar best posisjon blant bankene.

Neste bank, Nordea, er rangert som nummer 42, Postbanken som nummer 111 og SpareBank 1 som nummer 134. Disse tre bankene kom i barometeret for 2008 på henholdsvis 65., 142. og 67. plass.

Apotekervarer er for lengst åpnet for konkurranse, og rangeringene på Norsk Kundebarometer for 2009 tyder på at forbrukerne er godt fornøyd med de utsalg de handler hos.

Hele tre apotekerkjeder befinner seg på topp-ti-listen, med Apotek 1 på femte, Vitus apotek på sjette og Alliance på delt tiende plass sammen med bilforhandlerne til Mercedes. Også i fjor kom Apotek 1 på femteplass, mens Vitus apotek kom på 19. og Alliance på sjuende plass.

Flytoget vant i 2008 Kundetilfredshetsprisen, men er i år vurdert til åttende plass. Vinmonopolet har også mange tilfredse kunder, og er på barometeret i år rangert på sjuende plass, mot fjerde i fjor.

6049 forbrukere

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6049 forbrukere om hvor fornøyd der er med de bedrifter de er aktive kunder hos. De intervjuede kan vurdere inntil fire bedrifter, men bare én bedrift innenfor hver av de mer enn 30 bransjene som overvåkes.

Undersøkelsesgrunnlaget i år var 187 bedrifter som selger varer og tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi. Til sist satt Norstat igjen med 18.824 kundevurderinger, i gjennomsnitt litt over tre bransjevurderinger per deltaker.

Norsk Kundebarometer stiller på linje med tilsvarende nasjonale kundeindekser i land som USA, Sverige, Tyskland og Taiwan.

Interessert i artikler om personlig økonomi?

Er du enig i listen? Del din mening med andre lesere i kommentarfeltet under artikkelen.

Kundetilfredshet – 10 på topp

    1. BMW (nr. 9 i 2008)
    1. Toyota (nr. 3 i 2008)
    1. Skoda (nr. 2 i 2008)
    1. SkandiaBanken (nr. 8 i 2008)
    1. Apotek 1 (nr. 5 i 2008)
    1. Vitusapotek (nr. 19 i 2008)
    1. Vinmonopolet (nr. 4 i 2008)
    1. Flytoget (nr. 1 i 2008)
    1. Komplett.no (nr. 13 i 2008)
    1. Mercedes (nr. 16 i 2008)

    (Kilde: Norsk Kundebarometer)

    Kundetilfredshet – 10 på bunn

      1. ICA Nær (nr. 176 i 2008)
      1. Troms Kraft (nr. 161 i 2008)
      1. Dagbladet (nr. 185 i 2008)
      1. Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (nr. 153 i 2008)
      1. McDonalds (nr. 184 i 2008)
      1. Finansavisen (nr. 182 i 2008)
      1. Lindex (nr. 170 i 2008)
      1. Odin Forvaltning (nr. 160 i 2008)
      1. Jysk (nr. 188 i 2008)
      1. DnB NOR Kapitalforvaltning (nr. 187 i 2008)

      (Kilde: Norsk Kundebarometer)