Økonomi

Merkegiganter henter ideer fra massene

Vil du remixe en One Direction-låt, eller lage plakaten til den nye Kingsman-filmen? Kanskje kan du lage en video for Soda Stream?

For å skape et fristende utseende på sin nyeste DC-sko, gikk klesprodusenten Quiksilver langt utenfor sin egen stall av designere. Gjennom kreativ crowdsourcing utfordret selskapet hele verden.

Kreativ crowdsourcing lar store merkevarer hente ideer fra amatører og profesjonelle bidragsytere fra hele verden.

Gründere er blitt vant til å sette fart på prosjektene sine ved hjelp av crowdfunding, eller folkefinansiering, gjennom nettsteder som Kickstarter og Indiegogo. Der kan de samle inn små og store pengebeløp fra mengder av engasjerte forbrukere.

Nå henvender også et økende antall etablerte bedrifter seg til «massene» for hjelp: I dette tilfelle på jakt etter konsepter og innhold, ikke finansiering.

Surfwear-produsenten Quiksilver, smoothie-kjeden Jamba Juice og popgruppen One Direction er bare noen få av merkevareeierne som søker hjelp på kreative crowdsourcing-nettsteder som Talenthouse og Tongal.

Ut av huset etter ideerSelskapene betaler et visst beløp for å utlyse sine behov. Musikere, designere, videoartister og andre kunstnere melder seg på med ideer. De beste tilbudene kan innkassere fra noen hundre opp til mange tusen dollar.

— Hvis du er i et stort selskap som vårt, har både printer og grafikk en tendens til å virke litt stivnet, eller du ser for mye av det samme, sier Bob McKnight, en av Quiksilver-gründerne.

— Vi vil oppsøke nye ideer og tenker at det er veldig viktig å se seg om utenfor huset.

I fjor høst trakk Quiksilvers DC sko-kampanje på Talenthouse til seg mer enn 2000 forslag, deriblant pene småblomstrede og tøffe kamuflasjefargede mønstre.

Alle som registrerer seg hos Talenthouse kan stemme på sine favoritter, og resultatene blir lagt ut åpent på nettet. Men det er selskapet selv som tar det endelige valget.

— Selv om Quiksilver hver dag mottar ideer de ikke har bedt om, setter Talenthouse selskapet i stand til å trekke på et større nettverk. Designerne på sin side får adgang til et nytt forum der de kan bli sett og hørt på flat mark, sier sjefen for Talenthouse, Amos Pizzey.

Lever av kreativ frilansingTongal er et kreativt crowdsourcing-nettsted som spesialiserer seg på video. Tre venner som startet videoproduksjonsselskapet RezFX i Indiana sier de får 90 prosent av levebrødet ved å vinne konkurranser på Tongal.

En video for Jamba Juice innkasserte for eksempel 4750 dollar. Den 56 sekunder lange montasjen viser et rockeband på scenen, dansere i et studio og skateboardere som «lever livet fruktbart» akkompagnert av instrumentalmusikk i bakgrunnen.

— Alt ble filmet lokalt, og følelsen av Midtvesten gir dem sannsynligvis en fordel når selskapene som er ute etter ideer forsøker å finne noe som treffer et middelamerikansk publikum, sier Matthew McCrory i RezFX.

— Det er veldig kult å jobbe med disse merkevareselskapene uten å være i LA eller New York, legger han til.

Indiana innebærer også lavere kostnader. Bedriftene der setter pris på publisiteten og lar dem filme uten å ta betalt. Tilsvarende locations i Los Angeles ville koste mengder av dollar.

Erstatter frilanserne ansatte?Det kan se ut til at crowdsourcing-nettsteder erstatter heltidsansatte. Men talspersoner for bransjen sier at det ikke stemmer.

— Tallet på nyansettelser i reklamebransjen holder seg stabilt, trass i at firmaer av alle størrelser benytter seg av nettbaserte plattformer, sier Camille Fetter, som leder byrået TalentFoot.

- Crowdsourcing gir faktisk flere muligheter for folk som ønsker å jobbe uavhengig uansett, sier hun.

For RezFX ruller online-oppdragene inn så jevnt og trutt at firmaet ikke engang har diskutert noen annen ordning.

Tongal deler utvelgelsen inn i flere, separate konkurranser: idéskapning, storyboarding og produksjon. På denne måten appellerer prosessen til produsentene, fordi den innebærer mindre bortkastet energi og mer kreativ frihet enn standard kontraktsarbeid.

Tongal promoterer seg selv som «studio etter behov». Selskapets ressursgrunnlag vokste i fjor til mer enn 70.000 tilbydere, ifølge styremedlem Jeff Liebermann.

Lager egne plattformer

Enkelte selskaper oppretter egne destinasjoner for crowdsourcing-initiativ.Snacksmerket Frito-Lay's Doritos gikk i bresjen med en internett-konkurranse om å crowdsource en Super Bowl-reklame. For noen måneder siden startet Doritos nettstedet Legion of the Bold for å holde konkurranser året rundt.

Brukerfrekvensen har oversteget forventningene ti ganger, opplyser selskapets reklamebyrå Marketing Arm.

De har selv utviklet en plattform for crowdsourcing, med en håndplukket stab av frilansere.

— Det er alltid behov for idéskapere i byråene, folk som kjenner en merkevare dypt og grundig. Men man må også ha muligheten til å kaste seg ut i mengden for å tenne store ideer. Det er alltid noe innovativt der ute som påvirker arbeidet på en positiv måte, sier en talsperson for selskapet.

widget-list