- Vi har fjernet de merkene man får i andre butikker, og nå har vi den beste varepakken i Bergen, sier Yngve Hansen usjenert.

Som daglig leder og medeier hos Vincci, har han de siste årene jobbet hardt for en profil­endring for «sossebutikken» på hjørnet av Strandgaten.

At det har falt i smak hos kundegruppen, vises tydelig i regnskapstallene.

Salgsinntektene steg til 28,4 millioner kroner i 2012, opp 4,9 millioner kroner fra året før. Samtidig ble overskuddet før skatt mer enn femdoblet, fra 500.000 kroner til 2,7 millioner kroner.

- Målet var å lage Skandinavias beste butikk, og det har vi egentlig klart. Jeg vet ikke om noen andre som har så mange merker i en og samme butikk, sier Hansen.

Bort med blåskjorter

Fra å selge varer for svenske Björn Borg, kom Hansen til­bake til Bergen og Vincci i 2010. Målet var en ny profil.

Bort skulle blåskjorter og engelsk landstil. Inn skulle varer fra internasjonale merkevare­navn.

I dag kommer motebevisste folk fra hele landet for å handle i butikken i Strandgaten 1, ifølge Hansen.

- Vi har mange kunder fra Stavanger og Oslo, men også Ålesund. Målet er å vokse og åpne butikker i Oslo og Stavanger. Det er også derfor vi ikke tar ut utbytte, sier Hansen.

- Hva kjennetegner kundene?

- Det er vanskelig å sette fingeren på, men alle er opptatt av kvalitet og stil. Og det er mange kvalitetsbevisste mennesker i Bergen.

Sneakers til 3000

En veske fra motehuset Balenciaga til 13.000 kroner.

Lanvin-sneakers til gutta for 3000 kroner.

Klassiske pumps fra Christian Louboutin.

Skulder­veske fra franske Céline til over fem tusenlapper.

Kvalitet og stil koster, og det er ikke akkurat billig å være kunde hos Vincci.

- For en del år siden var Vincci forbeholdt litt eldre folk med mye penger. Vi har snudd de fleste merkene til å bli yngre, fordi at de kjøpesterke også blir yngre. Det gjør at det blir mye mer interessant, sier Hansen.

De internasjonale mote­husene setter krav til hvem som får selge varene deres.

- Det er ikke bare å ringe til dem og si at du ønsker et samarbeid. De krever en bra business­plan, seriøsitet og at du jobber internasjonalt. Bygget skal også ha en viss takhøyde, størrelse og lokasjon, og kjøpesentre er helt uaktuelt. Listen med krav er lang, forteller Hansen.

Investerer i klær

Det gir også gjenklang hos moteeliten i Norges hovedstad.

- Vincci både evner og våger å ta inn varer som kanskje først og fremst ville fungert i Oslo-området. Det er også positivt at folk legger penger i merkevarer som i større grad ivaretar de etiske sidene i produksjonen, sier Hege Aurelie Badendyck, moteredaktør i Costume.

Flere reiser til utlandet og mer penger mellom hendene har ført til at bergenserne og nordmenn handler mer eksklusivt, tror moteredaktøren.

- Samtidig har det vokst frem en forståelse av at man faktisk investerer i noe, på lik linje som med interiør. Selv om det koster mer, så varer det lengre, sier Badendyck.

Merkevarefokus

- Å kjøpe dyrt er ingenting å skamme seg over. Folk er opptatt av estetikk og kvalitet, og det å kle seg pent får frem selvsikkerhet hos folk, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen.

Selv er han svak for tekniske duppeditter.

- Det ligger mye sosiologi og psykologi i forbruk, men fremfor alt at man har råd til det. Det speiler også det høye velstandsnivået i Norge, sier Blindheim.

- Hva er det dyreste som er blitt solgt på Vincci, Yngve Hansen?

- Jeg har ikke lyst til å si det, fordi jeg er redd for at Vincci blir oppfattet som veldig snobbete. Jeg tenker ikke på Vincci som snobbete, men innovativt. Det er det er, sier Hansen.