Saabs tidligere eier, nederlandske Spyker, og kinesiske Youngman, som tapte budkampen om å overta bilprodusenten i Trollhättan nordøst for Göteborg, slår seg sammen.

De to har de inngått en avtale om å opprette to selskaper for å bruke Saab-teknologi til å produsere luksusbiler på grunnlag av Saab Phoenix-modellen som aldri kom lenger enn til tegnebrettet.

En prototyp av bilmodellen står utstilt på bilmuseet i Trollhättan.

Kamp om patentene

Planen er å produsere de nye bilene både i Europa og Asia, ifølge en felles pressemelding fra de to selskapene.

Men det er oppstått strid om hvem som eier patentene til denne Saab-teknologien.

Youngman hevder å ha fått pantesikkerhet i Phoenix-teknologien da selskapet i 2011 bidro med kapital til den svenske bilfabrikken.

Milliardkrav mot GM

Tidligere i sommer fremmet Spyker et erstatningskrav på 3 milliarder dollar (17,5 mrd. kr) mot amerikanske General Motors (GM). Amerikanerne nektet å overdra patentrettigheter til tidligere Saab-modeller til nye kinesiske eiere. Spyker hevder dette var den direkte årsaken til Saab-konkursen før jul i fjor.

GM var eneeier av Saab fra 2000 til 2010. ## Har ikke betalt

13. juni i år solgte bostyret i Saab den svenske bilprodusenten til det nye elbilselskapet Nevs (National Electric Vehicle Sweden AB). Nevs hevder å ha eierrettighetene til Phoenix-teknologien, skriver nettutgaven til den svenske avisen Dagens Industri.

Bak Nevs står et energiselskap i Hongkong og et japansk investeringsselskap. De har ikke oppgitt hva de har betalt for restene av bilfabrikken i Trollhättan.

Betalingen for Saab-boet trekker i langdrag. Etter planen skulle overdragelsen vært sluttført i forrige uke. Men finansieringen er ikke på plass.

Ifølge den svenske radiokanalen P4 Väst skyldes dette at noen investorer i det nye eierselskapet er i tvil om rettighetene til varemerket Saab.