«Ikke no’ kort. Ikke no’ stress» sier Rema 1000 i sin bleiereklame. Med disse to korte setningene har de derimot klart å hisse opp hele dagligvarebransjen til tidenes tidenes priskrig på bleier.

Etter at Rema lanserte bleiekampanjen «ta to, betal for én», har kjede etter kjede satt ned prisen på bleiene.

Burde kostet 77,50

Dette koster – både sentralt for kjedene og for noen av kjøpmennene. Ifølge Bunnpris-sjefen Christian Lykke måtte en bleiepakke koste 77,50 kroner om de skulle gått i null.

I dag selges bleiene for mellom 20 og 30 kroner rundt om, i tillegg selger både Kiwi og Rema 1000 to for prisen av én.

Bunnpris har et innkjøpssamarbeid med NorgesGruppen, som også sørger for innkjøpene til Kiwi og Meny.

Men for Meny-kjøpmennene har bleiekrigen fått en økonomisk nedside. Hver enkelt kjøpmann må selv ta tapet for hver bleiepakke de selger.

Les også:

Pølser og bleier

Dette er ikke første gang Meny-kjøpmennene havner i tapssituasjoner på grunn av kjedeledelsens beslutninger. I sommer solgte de grillvarer med store tap. Spesielt store ble tapene på Gilde grillpølser.

— Inntjeningen vil variere fra produkt til produkt. Om det går opp og ned på noen produkter, er ikke det det viktigste for våre kjøpmenn. Det som er viktig er at vi er konkurransedyktige, sier Meny-sjef Vegard Kjuus til Aftenposten.

Meny-sjefen presiserer at barnefamiliene er en viktig målgruppe for kjeden.

— Selger jeg like mange grillpølser fra Gilde i år som i fjor, taper jeg nesten 100.000 kroner. Og det på ett eneste produkt, sa en kjøpmann til fagbladet Dagligvarehandelen i sommer.

Nå står kjøpmennene overfor det samme dilemmaet.

— Det ville vært billigere for meg å gi bort en 50-lapp enn å selge en eneste bleiepakke til kundene, sier en anonym kjøpmann til fagbladet i disse dager.

Rimi taper ikke

Imens kan Rimi og Ica-kjøpmennene trekke et lettelsens sukk. Ica Norge har nemlig bestemt seg for å ta regningen for butikkenes tap når de selger Pampers-bleier til spotpris.

— Nye Rimi skal ha en bruttomargin på 20 prosent, det står fast. Vi kompenserer derfor for tapene, sa informasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til dagligvarehandelen i forrige uke.

I disse dager er alle kjedene med på priskrigen på bleier. Flere av dem forteller at dette ikke er en kortsiktig kampanje, men at prisene vil være på samme nivå frem til jul. Bakgrunnen er at alle ønsker å få barnefamiliene inn i butikkene sine, de er svært lønnsomme kunder, særlig om man også får dem til å handle middagen sin i butikkene.

Og den kjeden som nå ikke er med på priskrigen, kan se langt etter disse kundene.

Men også kjedene ser at dette kan komme til å koste mer enn det smaker. Selv om også Bunnpris-sjef Lykke har satt ned prisen på bleier, er han slett ikke fornøyd med priskrigen.

— Å la alle forbrukere som ikke har bleiebarn være med på å betale bleietapet, vil ikke vi være med på, sier Lykke til Adresseavisen.