Menn kan ha funnet ut hvordan de skal slippe unna de forhatte shoppingsentrene: netthandel.

Det er nemlig de som handler mest på Internett. Og de handler dobbelt så mye som kvinner, viser rapporten E-handelen i Norden 2012, som Tollpost Globe og PostNord har gjennomført

Menn i alderen 30-44 år handler mest på nett før jul. Nær 60 prosent i denne aldersgruppen sier de vil handle én eller flere julegaver på nett i år. Færrest nettjulehandlere finner man i aldersgruppen 60 år og oppover.

Handler hyppigere

- Vi ser at menn handler hyppigere, og de oppgir at de handler for et høyere beløp enn kvinner, sier markedsanalytiker Kristin Anfindsen i Tollpost Globe.

Hun kan ikke si noe om den direkte årsaken til at menn handler mer enn kvinner på nett, men trekker parallellen til bekvemmelighet, at de kjøper dyrere ting og at de handler mer elektronikk enn kvinner.

Over 85 prosent av menn har kjøpt data, datatilbehør eller brunevarer på nettet siste året. Tilsvarende tall for kvinner er 45 prosent. Uansett hvor på nettet nordmenn handler, foretrekker vi å betale med kredittkort.I fjor handlet norske forbrukere for 22 milliarder kroner på Internett, en økning på 30 prosent siden 2008, viser rapporten.

Den viser også at vi handler 50 prosent mer på Internett enn svenskene

- Undersøkelse vår viser også at juleshoppingen i økende grad tas på nettet. Nærmere 40 prosent av alle nordmenn vil nå i juletiden julehandle på nett. I en lignende undersøkelse utført av Mpx.no og Questback i 2009 svarte kun 22 prosent det samme, sier Anfindsen.

Ni av ti handler på nett

Dette faller godt sammen med resultatene i Postens E-handelsrapport som ble offentliggjort forrige søndag. Den viste at ni av ti av oss har handlet på Internett i løpet av året.

Tollpost Globes undersøkelse bekrefter flere av funnene i Postens undersøkelse, blant annet at elektronikkvarer er veldig populære varer å handle. Rapporten viser også at halvparten av alle nordmenn kjøpte produkter i utenlandske nettbutikker i løpet av 2012.

- Dette skyldes trolig at det er få virkelig store e-handelsfirmaer er etablert i landet vårt. Samtidig forsøker kundene å unngå de høye prisene i her i landet, sier Anfindsen.

De vanligste varene å kjøpe via internett er hjemmeelektronikk, som 51 prosent har kjøpt det siste året, klær og sko samt bøker kommer på delt annenplass med 30 prosent hver.

Postens undersøkelse tok også for seg tjenester, og da kom reiser helt på toppen av listen over det vi handlet mest.