Ordfører i Austevoll, Helge Andre Njåstad (Frp), har en oppfordring til Trond Giske:

– Slå to fluer i én smekk. Bygg nye ferger og redd verftsindustrien.

I et brev til næringsministeren datert 26. oktober ber ordføreren Giske om å vurdere en tiltakspakke som kan hjelpe verftsindustrien slik byggebransjen ble hjulpet tidligere i år.

Vinn-vinn-situasjon – Vi har problemer med gamle ferger, og verftene har problemer med ordretørke. Og ingen ønsker vel miljøskader av en situasjon som er forbigående, forklarer en engasjert ordfører.

Han sikter til den voksne alderen på norske ferger. BT kunne i august avsløre at halvparten av norske ferger er over 30 år gamle. På enkelte av strekningene, som Leirvåg-Sløvåg over Fensfjorden, vil fergen være 40 år ved neste anbudsrunde. Ordfører Njåstad frykter for vanskelige år fremover hvis det ikke kommer på plass noen løsning for industrien.

– Sikring av nytt fergemateriell for innbyggerne i Kyst-Norge vil samtidig sikre nok ordrer for verftsindustrien. Jeg kan ikke komme på noe annet som treffer Kyst-Norge bedre enn dette. Det blir en vinn-vinn-situasjon, sier han.

Fremmer samme forslag Austevoll-innbyggerne har ikke andre muligheter enn å bruke ferge, men også andre kommuner er avhengige av tilårskomne fergesamband. Ordfører i Kvinnherad kommune, Synnøve Solbakken (Ap), er helt enig i Njåstads forslag.

– Dette er et godt utspill. Et slikt tiltak vil bety at en vil kunne sysselsette arbeidstakere over den kneiken som deler av skipsnæringen nå opplever, sier Solbakken.

Hun var selv med på et møte for Arbeiderpartiet i Sunnhordland mandag denne uken, der et lignende forslag ble fremmet.

– Vi vil også spille dette opp til næringsministeren, så det er nok mange i regionen som er opptatt av det samme, fastslår ordføreren.

Ordførerstøtte – Et glimrende forslag, mener ordfører i Fedje kommune, Kristin B. Handeland.

Hun mener det ikke bør være tvil om at skrøpelige ferger rundt omkring trenger oppussing. Det er også Gunn Åmdal Mongstad enig i. Hun er ordfører i Solund kommune, der den 41-årige fergen «Nårasund» betjener sambandet Daløy-Haldorsneset.

– En spennende tanke og et godt innspill, kommenterer Åmdal Mongstad.

Det synes også Magnus Stangeland, som er styreleder og storeier i det maritime industrikonsernet Bergen Group med 2100 ansatte langs hele kysten.

– Det er nok riktig tid å fornye fergene nå, for det ser mørkt ut for verftsindustrien. Det holder imidlertid ikke å bare ta tak i fergeflåten, men også forsknings— og forsvarsfartøy. Like viktig er det at rammevilkårene for skipsfinansiering er romslige, uttaler styrelederen.

Hva synes du om ideen? Si din mening!