De siste månedene har lykketalspotten bare økt, og onsdag kveld delte fire nordmenn og en finne 190 millioner kroner i Viking lotto-premie.

Drømmen om å kunne leve et luksusliv lever i Norge og mange av våre naboland, men ifølge Trond Aspeland, daglig leder for Hjelpelinjen mot spilleavhengighet, har millionærdrømmen også en bakside.

— En tendens vi merket først i desember er at den aggressive markedsføringen også appellerer til dem som har problemer på andre måter. De blir ikke fristet til å spille Viking Lotto, men minnet på kampen om å holde seg unna poker eller kasinospill på nettet eller en bingohall, sier han til Aftenposten.no.

- Rundt ti ganger

Ifølge Aspeland ble markedsføringen omtalt rundt ti ganger fra personer som ringte hjelpelinjen i desember.

- De assosierer lottoreklamen med det de egentlig sliter med. Fellesnevneren er at pengespill skaper et fornyet håp om å få tilbake penger som blir tapt. Også andre lottospill blir nevnt, men det er særlig Norsk Tippings reklame de viser til, sier han videre.

Aspeland presiserer at de ikke får telefoner som er blitt spilleavhengige av nettopp Viking Lotto eller andre Lotto-spill.

- Følger vanlig markedsføringsprosedyre

Magne Vikøren, kommunikasjonssjef i Norsk Tipping, sier til Aftenposten.no at de «følger vanlig markedsføringsprosedyre» når det er jackpoter.

— Vi har rutiner om hvordan vi pleier å informere om potten når den er over 40 millioner kroner eller det er andre spesielle ting.

- Så dere bruker ikke mer penger på markedsføring nå når potten er nesten 200 millioner enn når den var 80?

— Nei.

Vikøren sier det er et vanskelig spørsmål om Viking Lotto-feberen kan påvirke spilleavhengige.

— Det må du spørre fagfolk om, men jeg mener det ikke er grunnlag for å si at vår markedsføring fører til at folk spiller andre spill. Men det er også slik at denne jackpoten har ført til stort medieoppmerkomshet, samt at folk snakker om dette.