For hver liter melk du kjøper i butikken, går 39 øre til støtte av eksport av Jarlsberg-ost. Årsaken til dette, er at det produseres for mye melk i Norge. 10 prosent av all melk vi produserer går til Jarlsberg-produksjon. 60 prosent av denne osten eksporteres.

– Vår hovedoppgave er å hjelpe til med å finne et marked for norsk melk. Sånn sett jobber vi for de norske bøndene, sier John J. Sullivan.

Han leder Tines amerikanske satsing på Jarlsberg, selskapet Norseland, og er innom Tines hovedkontor i Bjørvika i Oslo for å avlegge rapport til styret og diskutere eventuelle utvidelser av osteproduksjonen i USA.

For hver kilo Jarlsberg-ost Tine lager, trengs 10 liter melk. Tine får 1 krone og 37 øre pr. liter melk som går med til å lage Jarlsberg-ost som skal selges i utlandet. Det utgjør 13,70 kroner i eksportstøtte pr. kilo ost.

Bare til USA eksporterte den norske meierigiganten i fjor over 7000 tonn av den eksklusive osten, det vil si at Tine mottok en eksportstøtte på 95 millioner kroner.

Tines USA-eventyr startet for snart 50 år siden. Også den gangen var tanken at man måtte bruke den norske overskuddsmelken til noe, og Jarlsberg-osten ble svaret.

Ti år = 1 mrd. kr

Regner vi med eksporten til andre land, har Tine de siste ti årene fått nær én milliard kroner i støtte.

Eksportstøtten er hentet fra prisutjevningsordningen, det vil si at når nordmenn kjøper melk i norske dagligvarebutikker, går en del av disse pengene til å støtte eksporten av Jarlsberg-ost til utlandet.

— Sammenlignet med melkeprisene i Europa og USA, er norske melkepriser veldig høye. Dette skal hjelpe oss å jevne ut forskjellene, sier Unni Sjøflot, eksportsjef i Tine.

Da mener hun prisforskjellen for Tine som bruker norsk melk sammenlignet med kostnaden for osteprodusenter i utlandet.

For det ville vært billigere å produsere all Jarlsberg-osten vi i dag eksporterer, i utlandet.

Gult gull i USA

De 7000 tonnene som eksporteres til USA er ikke lenger nok til å dekke etterspørselen etter Tines ost i USA. Det amerikanske salget er etter hvert blitt så stort at Tine i tillegg også produserer Jarlsberg i den amerikanske delstaten Ohio. I fjor dreide det seg om 5000 tonn.

— Det er den beste beslutningen Tine noensinne har gjort, sier John J. Sullivan.

- Hvorfor det?

— Vi har veldig mye lavere produksjonskostnader i USA enn vi har på osten her i Norge. 70–80 prosent av alle kostnadene er melkeprisen. I tillegg er melkeprisen i USA en tredjedel av hva den er her i landet. Når salgsprisen for den norske og amerikanske osten er den samme, er det klart mest lønnsomt å selge amerikansk Jarlsberg, forklarer Sullivan.

- Er det ikke da bedre at all Jarlsberg som selges i USA, produseres i USA?

— Nei, vi jobber for de norske bøndene. Produksjonen i USA er for å gi norske bønder fleksibilitet. Hvis det er bruk for mer melk her i Norge, kan vi justere med økt produksjon i USA, sier han.

Dyrest i disken

Tines omsetning utenfor Norge utgjorde i fjor 2,7 milliarder kroner. 2,3 milliarder kommer fra salg av ost.

- Vi selger osten for omtrent samme pris i USA som i Norge. Den er derfor blant de dyreste ostene i ostedisken, sier Sullivan og forteller stolt at osten både er prisleder og markedsleder i sitt segment.

I dag finner vi Jarlsbergosten i 19 av 20 supermarkeder i USA, ifølge Sullivan.

— Husk at amerikanere ikke spiser ost som dere. Mesteparten av osten der brukes til pizza og tacos. Aldri til frokost. Det er ingen i USA som ville finne på å ha Jarlsberg på pizzaen, ler han, og legger til:

— Jarlsbergosten er heller en snacks etter middag.