Allerede tirsdag i neste uke må de fire store dagligvarehusene i Norge møte i Helsedepartementet for å forklare seg om nøkkelhull.

Tirsdag 8. november klokken 14.00 går startskuddet for møtet der kjedene skal forklare sin behandling av nøkkelhullmerket for helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen. Men departementet sier det også er aktuelt å kalle store norske leverandører inn på teppet.

Fjerner nøkkelhull

Sist mandag slo Aftenposten opp at enkelte dagligvareleverandører fjerner nøkkelhullmerket fra sine sunnere matvarer.

Kavli og Gilde har allerede fjernet merket fra enkelte varer, og flere leverandører har følt presset for ikke å komme med nye varer merket med nøkkelhull til kjedene.

Årsaken har vært priskrig på nøkkelhullvarer der kjedene tjener mindre på disse varene enn andre varer.

Vil orienteres

— Jeg ønsker med møtet å få en orientering om hva som ligger til grunn for de senere dagers medie­oppslag, skriver Strøm-Erichsen i invitasjonen.

De toppene som er invitert, er Ole Robert Reitan i Rema 1000, Antonio Soares i Ica Norge, Svein Fanebust i Coop Norge og Tommy Korneliussen i NorgesGruppen.

Helsedirektoratet hadde en storstilt kampanje for nøkkelhullvarer i mars. Samtidig lanserte Kiwi «momskutt» på alle nøkkelhullvarer, noe som førte til priskrig mellom kjedene. Derfor får NorgesGruppen, som eier Kiwi, også ha med seg en representant fra Kiwi.

Et eksempel på at kjedene ikke ber om flere nøkkelhull, er boksene med makrell i tomat fra Stabburet. Den store boksen har merket, mens den lille ikke har det.

- Vi har ikke opplevd det som et ønske fra kjedene med ytterligere merking av denne serien. I dagens klima er det ikke aktuelt for oss å vurdere ytterligere merking av vårt fiskepålegg, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken i Stabburet.

Mer oppvask

Etter møtet med dagligvarekjedene skal leverandørene i ilden. Helsedepartementet er helt klart interessert i å høre leverandørenes versjon av hvorfor nøkkelhull fjernes, og det blir nokså sikkert møte med dem senere.

— Ja, det er det absolutt aktuelt å gjøre. Vi får stadig flere nøkkelhullsprodukter, så leverandørenes syn på dette er viktig, sier statssekretær Ragnhild Mathisen i Helsedepartementet.

Sterke meninger

Gjennom uken har både forbrukerminister Audun Lysbakken (Sv) og forbrukerrådets leder, Randi Flesland flagget kraftige meninger om at kjedene legger press på leverandørene om at det skal være få nøkkelhullmerker.

- Kjedene har brukt mye krefter og penger på å fortelle forbrukerne at nøkkelhullsmerket er bra. I utgangspunktet har vi trodd at kjedene er opptatt av å tilby sunn mat til sine kunder, men nå undergraver de merket for å tjene mer penger. Da mener jeg de lurer kundene sine. Det opprører meg, sa Lysbakken i Aftenposten tirsdag.

Flesland på sin side sa onsdag at Rema 1000 er den av kjedene som motarbeider nøkkelhullet mest, og kalte det «destruktiv adferd».

Har du tips om matvarebransjen? Skriv til Marita E. Valvik eller Sverre Stenseng.