Det tradisjonsrike familiekonsernet fra Bergen har blant annet merkevaren Toro i porteføljen.

Dårlig nytt for forbrukerne

Mandag ble det kjøpt opp av Stein Erik Hagens Orkla. Reitan sier til E24 at han frykter Orkla blir for store.

— Jo hardere konkurranse, jo bedre priser for deg og meg. Dette betyr at det bør være mange leverandører, ikke noen få, som kjemper om plassen i butikk. Vi er spente på hva EU-kommisjonen sier til dette, for disse aktørene har meget stor andel i mange av sine kategorier fra før, sier han.Overfor NRK poengterer han at det i noen produktgrupper nå ikke vil være noen konkurranse i det hele tatt.

- Trenger lokomotiv

Ica Norge, den minste av de fire hovedaktørene i dagligvarebransjen, frykter spesielt større makt hos de store leverandørene.

Men NorgesGruppen, som eier blant annet Kiwi og Meny, har en varmere tone, selv om de også ser problematikken.— Vi må fokusere på at dette er positivt for norsk næringsindustri. Vi trenger et lokomotiv i matformidlingen og det har Orkla vært til nå. Så vi ser positivt på dette, sier konserndirektør Per Roskifte til E24.

I rapporten til Matkjedeutvalget fra i fjor fikk de store kjedene selv også kritikk for prispress og manglende konkurranse som gikk ut over mindre leverandører enn de to som mandag havnet under ett tak.