Natt til mandag gikk den amerikanske Emmy-utdelingen av stabelen. Utdelingen omtales gjerne som tv-serienes svar på Oscar-utdelingen.

AMC-produserte «Mad Men» har gjort stor suksess på tv-skjermen, og var en klar favoritt før utdelingen.

60-tallsdramaet, som tar for seg den amerikanske reklamebransjen på godt og vondt, har vunnet prisen for beste tv-drama fire år på rad.

Matthew Weiner, hjernen bak «Mad Men» sa i en av nattens takketaler at han var overrasket over prisen.

– Flere har sagt at jeg ikke ville vinne i år, og at seriens suksess ikke kan vare evig. Derfor hadde jeg forsonet meg med at jeg kanskje kom til å tape, men det gjorde vi altså ikke. Og nå er jeg bare veldig glad, uttalte Weiner.

Kjetil Lismoen, ansvarlig redaktør i filmmagasinet Rushprint , mener mye av suksessen til «Mad Men» ligger i den mystiske hovedrollekarakteren Don Draper.

– Serien har en sterk hovedperson som klarer å pirre oss. Hvem er Don Draper? Det er det store spørsmålet gjennom hele serien. Han oppfører seg som en drittsekk, samtidig er det en annen side ved ham som både menn og kvinner har lyst til å følge videre, sier Lismoen til Aftenposten.

60-tallsfeber

Det er en gjennomgående nostalgitrend i TV— og filmindustrien for tiden. Serier som «Mad Men», «The Hour» og «The Kennedys» handler alle om 60-tallet, og til høsten kommer filmen om ikonet Marilyn Monroe.

Lismoen mener seerne tiltrekkes av en tid hvor verden ikke var så komplisert.

– Det var en tilsynelatende enkel tilværelse, men i «Mad Men» får man også se at hovedpersonene møter seg selv i døren flere ganger. Blant annet Don Draper som er en gjennomgående mannsjåvinist. Det er også en tid hvor man gjør opprør mot konformiteten. I dag er det vanskeligere å gjøre opprør, man har ikke en like klar fiende som man hadde på 60-tallet, sier Lismoen.

Og de tilbakeskuende tv-dramaene kommer ikke til å bli borte fra skjermen med det første, mener redaktøren.

– Tv-bransjen er en ganske treg materie. Når en serie blir toneangivende, vil det bli kopiert i lang tid. Det er det vi ser med «Mad Men» nå. 60-tallsbølgen vil ikke forsvinne, men jeg lurer på hvor stor appetitt seerne har for denne fasinasjonen.

Pris til Scorsese

Det var allikevel knyttet spenning til om «Boardwalk Empire», utfordreren til «Mad Men», ville stikke av med prisen i år. Det gjorde den altså ikke, men Martin Scorsese ble belønnet med prisen for beste regi for serien. Han har regissert seriens første episode, som varer i 73 minutter og kostet 18 millioner dollar å produsere.

Scorsese har lyst til å lage flere episoder, uttalte han til pressen i natt.

– Jeg har alltid drømt om å jobbe med et prosjekt der karakterene kan utvikles gjennom tid. Det gir det flere muligheter og frihet, fortalte han.

Komiserie vant fire priser

En av kveldens store vinnere var «Modern Family», en komedie som blir beskrevet som en kombinasjon av «Friends» og «The Office». TV-serien vant fire priser, blant annet for beste komiserie, beste mannlige og kvinnelige birolle. I USA har serien både fått gode anmeldelser og nådd ut til et stort publikum.

– Det er en komedie som også har blitt spennende for et nytt og yngre publikum. Hemmeligheten bak serien er at serieskaperne har klart å ta i bruk moderne, men komiske innfallsvinkler. De har blant innlemmet moderne teknologi og sosiale medier i serien, forteller Kjetil Lismoen.

I Norge har «Modern Family» blitt vist på TV2.