Det blir ingen dans på roser for Norwegian når den norske lavprisutfordreren skal inn i på det norsk-asiatiske markedet neste år.

Norwegians planer er å komme i gang med langruter neste år, i første omgang til Bangkok og New York. Selskapet skal bruke sin nye flytype, Boeing 787 Dreamliner, på de lange rutene.

Fritt fall

Selskapet møter en prisutvikling som har vært i fritt fall de seneste par årene på ruter til Asia: Prisen på flybilletter mellom Oslo og de mest populære destinasjonene har falt med opptil 30 prosent, viser den ferskeste utgaven av Norsk Flyprisindeks.

— Det har rett og slett aldri vært billigere å reise fra Norge til Asia, sier daglig leder Svein Erik Søgård i Travelmarket.no, som utarbeider indeksen.

Må sette ned

Derfor sier Søgård til Aftenposten.no at prisbildet blir en utfordring for Bjørn Kjos.

— De må nok gå ut lavere enn de først tenkte, sier han.

— Det har lenge vært tendens til fallende billettpriser, og det er ikke overraskende at prisnivået akkurat nå er helt i bunn. Flyselskapene kjemper en innbitt kamp om passasjerene i et marked med stor overkapasitet og svak etterspørsel. Nettopp denne kombinasjonen gir de største mulighetene for forbrukerne, sier Søgård.

Slik faller prisene

Størst er prisfallet fra Oslo til Beijing der prisene på 24 måneder har falt med 29,2 prosent, til Tokyo har prisfallet vært på 18,1.

På den desidert mest trafikerte strekningen fra Norge til Asia, ruten mellom Oslo og Bangkok, har prisene gått ned med 12,4 prosent. Her har ikke minst nykommeren Qatar Airways sørget for økt tilgang på billetter i de laveste priskategoriene, og sørget for priskonkurranse med Thai Airways som har daglig direkteavgang mellom de to hovedstedene.

For Oslo - Beijing falt snittprisen fra 5031 kr i 2010 til 3562 i 2012. Oslo - Tokyo falt fra 6536 kr til 5351. På Oslo - Bangkok falt prisen fra 5615 kr. til 4920 kr.

Følger planen

I Norwegian er troen på satsingen på lange lavprisruter fortsatt sterk, tross prisfallet på billetter:

— Vi følger nøye med på hva som skjer i markedet, men endrer ikke våre planer som følge av det andre flyselskaper nå måtte foreta seg. Vår egen satsing er basert på grundige vurderinger av markedet til og fra Skandinavia, og så langt kjører vi etter de planer vi har lagt, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en kommentar.