Musikkfilene skal i første omgang selges gjennom MTVs nettradio. Når lytterne hører en sang de ønsker, kan de umiddelbart kjøpe og laste ned filen. På sikt vil MTV integrere TV-kanalen og nedlastingsmuligheter for alle sangene som spilles.

— Vi håper at 50 prosent av sangene vi spiller skal være tilgjengelige for nedlasting innen utgangen av 2001, sier sjef i MTVi, Nicholas Butterworth, til Wired News.

Tjenesten skal selge singler for omlag 18 kroner, og album for omlag 170 kroner. Hvilke kopieringsbegrensninger som gjelder for de nedlastede sangene avhenger av avtalen MTV har med vært plateselskap.

— MTV blir en mektig salgskanal for musikk. Dette er et slag mot tradisjonelle forhandlere, sier analytiker i medieanalysefirmaet Webnoize, Ric Rube.

MTVs planer blir annonsert få dager etter at EMI, BMG og Warner Music allierte seg med multimedieselskapet RealNetworks Inc. Partnerne ser for seg en ny abonnementstjeneste som tilbyr nettbaserte musikkforhandlere et bredt utvalg låter i flere digitale formater.(Origo)