En av de tidligeste opprørerne innen MP3-formatet, MP3.com forsøker å sko seg på salg av ventemusikk til telefoner, melder News.com.

Den nye telefonitjenesten, som kalles Music and Messaging On-Hold, tilbyr bedrifter å sette opp og vedlikeholde sin ventemusikk via websider. Tjenesten er en forlengelse av et salgsfremstøt som MP3.com startet i november, da de startet en tilsvarende tjeneste for bakgrunnsmusikk i heiser, butikker og treningsstudio.

MP3.com var en av de første nettjenestene som fikk merke vreden til amerikansk platebransje. Tjenesten holdt en høy profil i mediebildet inntil Napster tok over rollen som MP3-versting.

I fjor ble MP3.com tvunget til å inngå et svindyrt forlik med amerikanske plateselskaper for tjenesten MyMP3.com, som tillater privatbrukere å administrere sine egne platesamlinger på nettet. MP3.com fikk dermed lisens til å formidle musikk på privatbruker-tjenesten.

Avtalen favner imidlertid ikke de nye tjenestene mot bedriftsmarkedet. MP3.com kan dermed se langt etter å kringkaste Britney Spears og andre musikkidoler i telefonrør og butikkjeder.(Origo)