Lydbøker kan du allerede lytte til på smartmobilen. Men til nå har det vært både temmelig kronglete og tidkrevende å få bøkene inn på den vesle enheten. I dag lanserer tjenesten Ordflyt, en app for lydbøker til Android og iPhone. Den skal gjøre prosessen mye enklere, og er bygget på samme lest som den populære, norske strømmetjenesten Wimp og svenske Spotify.

Målet til Cappelen Damm, som står bak Ordflyt, har vært å lære av musikkbransjens mange problemer med digitalisering. Ved å gå for samme tekniske plattform som Wimp, håper de å ta snarveien til en løsning som det har vist seg at brukerne ønsker.

— Vi satser på en modell vi vet brukerne vil ha. Over 350 000 har tatt i bruk Wimp, så det er en viss substans i å si at dette stort sett funker. Jeg mener vi har funnet frem til en løsning som er intuitiv og logisk, sier Ordflyt-leder Håkon Havik i Cappelen Damm.

I første omgang kan han tilby 1000 timer med gratis lydbøker, pluss rundt 10 000 timer med bøker til salgs. Prisene er ofte lavere enn det vi er vant til for lydbøker. En ny lydbok koster 200–250 kroner, og i billigbokklassen ligger prisene på 80–150 kroner. Prisene varierer kraftig, for de 30 forlagene som er med i tjenesten, kan helt fritt sette sine egne priser. For enkelte forlag ligger prisen hele 70 prosent lavere enn prisen for en lydbok på CD. En bok som Min Kamp 6 er ennå ikke å få som e-bok, men er tilgjengelig som strømbar lydbok for en lavere pris enn papirutgaven.

Ikke kjøp

Helt ferdigtygget er likevel tjenesten ikke. Havik pønsker på å tilby en abonnementsløsning, men foreløpig tilbyr han bare gratis-lydbøker som lokkemat, i tillegg til tradisjonelt salg av enkelttitler.

Apple krever 30 prosent av omsetningen fra alle kjøp inne i apper, noe som er viktig for å få brukervennlige løsninger på iPhone. Cappelen Damm vil ikke gi Apple så mye av omsetningen. Derfor må selve kjøpet foreløpig foregå på en PC. Deretter kan bøkene enten strømmes eller lastes ned for permanent lagring. Det er likevel ikke nødvendig å koble mobil og PC sammen, slik eksisterende løsninger krever.

Siden lydbøker kjøpes sjeldnere enn musikk (en bok varer gjerne 10–15 timer), tror ikke Havik at kjøp via PC er et veldig stort problem for brukerne. Dessuten skal problemet løses etter hvert. I det hele tatt er Ordflyt lansert før selskapet har landet på en endelig løsning.

— At du ikke kan kjøpe fra mobilappene, er en opplagt mangel, det vil vi være helt tydelige på. Vi prøver oss frem for å finne ut hva som er den beste løsningen. Det kan hende at Ordflyt blir en abonnementstjeneste. Da er det ikke så lurt å bruke masse penger for å utvikle en kjøp-knapp. Sannheten er at vi ikke får nok informasjon om hva folk vil ha før vi har prøvd dette ut i praksis, forteller Havik.

Markedsandeler

Ordflyt ble lansert i fjor, som en tjeneste du måtte ha Mac og PC for å kjøre. Dermed har bruksområdet vært begrenset, men til gjengjeld var mange av prisene halvparten av det som var vanlig for lydbøker. Havik hevder at enkelte forlag allerede selger flere lydbøker gjennom Ordflyt enn gjennom alle andre nettbokhandlere tilsammen. Han tror at mobilappen til Android og iPhone er det som skal til for virkelig å få fart i lyttingen.

- Din konkurrent Lydbokforlaget har lykkes godt med sine digibøker, som er fysiske lydbøker som selges sammen med spilleren i bokhandelen. De må man ikke laste ned. Hvorfor tror du at bøker på mobilen er det folk vil ha?

— Ni av ti mobiler som selges, er smartmobiler. Plutselig går folk rundt med avspilleren i lommen hele tiden. Det er en veldig, veldig spennende situasjon vi aldri har hatt før. Markedet for nedlasting av lydbøker i dag kan sammenlignes med musikkmarkedet for ti år siden. Det gikk bedre først da Apple laget en helhetlig løsning med iTunes, og det tok av med strømmetjenester som Spotify og Wimp. Det er det vi prøver å få til med Ordflyt. Lydbøker har et enormt potensial, tror han.

Snakker ikke sammen

Du får ikke lytte til Jo Nesbø i Ordflyt. Norges kanskje mest populære forfatter utgir nemlig på Aschehoug, som er deleier i Lydbokforlaget. Og Lydbokforlaget er ikke på talefot med Ordflyt. Lydbokkjempen satser heller på sin egen løsning.

Aschehougs konkurrent Cappelen Damm eier Ordflyt. Tjenesten har nå over 1000 lydbøker fra 30 ulike forlag. Nesten alle forlag med mer enn ti lydbøker er med. Men det er to viktige unntak. Aschehoug og Gyldendal eier nemlig to tredjedeler av Lydbokforlaget. Lydbokforlaget er Norges største og har en større katalog enn alle de andre forlagene tilsammen.

Cappelen Damm satset tidligere enn de to andre storforlagene på e-bøker med tekst også, og satser nå på å være frempå og eksperimenterende med nedlastbare lydbøker via Ordflyt.

Ønsker samarbeid

Håkon Havik i Cappelen Damm skulle gjerne solgt bøker fra Aschehoug og Gyldendal også. Han påpeker at Ordflyt tilbyr standardvilkår som ofte er bedre enn hva forlagene får ved å selge en lydbok i en bokhandel. Likevel er ikke Lydbokforlaget med.

— Det er en etablert praksis at norske forlag selger sine bøker gjennom alle norske bokhandlere. Dette er et brudd med denne praksisen. Vi skjønner ikke hvorfor, fordi alle forlag setter sin egen pris og alle de andre forlagene er fornøyd med ordningen. Det er et tankekors at et forlag som er dominerende innen fysisk distribusjon, opptrer på denne måten. På den annen side er utvalget i Ordflyt mer enn bra nok for den jevne bruker, sier Havik.

Herborg Hongset er gründer og deleier i Lydbokforlaget. Hun har en helt annen virkelighetsoppfatning.

— Vi er ikke med på forretningsmodellen de legger opp til. Vi er grunnleggende skeptisk til abonnementsmodeller. De fremstår som en dyr løsning.

- Men Ordflyt tilbyr jo en vanlig bokhandelavtale?

— Det er nærmere et år siden de har vært i dialog med oss, så det virker ikke som de er så opptatt av å tilby noe. Dette kan vi ikke diskutere gjennom mediene, synes jeg, sier hun.

Dette er Havik ikke enig i.

— Hongset har tydeligvis glemt en del henvendelser fra oss. Vi har forsøkt å få til et møte gjentatte ganger, uten hell. Men jeg kaller med glede inn til et møte. Vi vil forferdelig gjerne ha dem med, sier han.

Slik lytter du

For å lytte til tusen timer med gratis lydbøker fra Ordflyt, trenger du nå ikke lenger en PC eller Mac. Du kan bare gå inn på nettsiden ordflyt.no på smartmobilen og registrere deg. Deretter laster du ned appen Ordflyt fra App Store eller Android Market.

Nå vil du kunne lytte til ca. 150 gratis lydbøker som er tilgjengelige i Ordflyt. Bøkene kan enten strømmes over mobilt bredbånd eller via trådløst nett. Dette har ikke vært mulig før i dag.

Mobilt bredbånd koster penger for de fleste. Derfor kan du velge å laste ned bare de første kapitlene mobilt, og så ta resten når du kommer til en sone med gratis trådløst nett. Filene er svært store, og kan være flere hundre ganger større enn en e-bok med tekst. Det tar ca. ti minutter å laste ned en lydbok på ti timer via en typisk linje på trådløst nett.

Med Ordflyt-­appen kan du lytte på flere enheter vekselvis. Appen skal huske hvor du sluttet å høre sist, selv om du skifter fra mobilen til PC-en eller iPaden.

Kjøpe

For å kjøpe bøker må du foreløpig gå til Ordflyt.no på en datamaskin, installere programmet og kjøpe derfra.

Lydbokforlagets bøker er ikke tilgjengelige i Ordflyt, men også disse kan du lytte til på en smartmobil. Du må bare jobbe litt mer med saken. Lydbokforlagets bøker laster du ned som en mp3-fil på en PC, kobler deretter til mobilen og overfører derfra. Prosessen er noe kronglete og tidkrevende, og du må gjøre de rette grepene for at kapitlene ikke skal bli liggende hulter til bulter på mobilen. Prisene hos Lydbokforlaget er også typisk en hundrelapp høyere enn hos Ordflyt, og gratisutvalget eksisterer ikke. Beskrivelser av installasjonsdetaljene finnes hos Lydbokforlaget.no.

Lydbokforlaget arbeider nå også med en egen løsning som skal bli lettere å bruke. I løpet av februar skal forlaget på banen med en ny nettløsning som gjør det mulig å kjøpe bøker med et klikk. I første omgang vil løsningen ikke være tilpasset lytting på mobilen, men dette skal komme etter hvert, ifølge forlagssjef Herborg Hongset.