De dro på kurs, besto eksamen og kjørte båt i god tro.

— Jeg sitter igjen med mye bitterhet og er irritert over å ha blitt svindlet. En ting er å tape penger i ny og ne, noe annet er å bli lurt. Jeg kunne fint gått på samme smell igjen, for her var opplegget veldig proft, sier Olsen.

De skulle hatt båtførerbeviset i hendene for lenge siden.

I stedet har de kjørt båt i ukesvis med midlertidig bevis utstedt av Båtførersentralen AS i Sandviken i Bergen, et bevis som ikke eksisterer i Norge, ifølge Sjøfartsdirektoratet.

Stengte nettsiden

Veien til båtførerbeviset startet allerede i mars, da de deltok på Båtførersentralens weekendkurs på 12 timer. Prislappen var 1850 kroner, pluss 625 kroner for eksamen, forteller Olsen.

Etter at kurset ble gjennomført, fikk kursdeltakerne beskjed om at datasystemet var nede og at eksamen måtte gjennomføres for skriftlig for hånd.

— Både jeg og kompisen min besto. De ble tatt bilder av oss til kursbeviset og vi fikk beskjed om at beviset skulle sendes i posten. Vi gikk ut der ifra og trodde at vi hadde bestått, sier han.

REKLAMERTE: Slik så nettstedet ut i januar i år. Nå er siden stengt.
Skjermdump

Etter noen uker fikk de e-post om at beviset var forsinket, men at de skulle få tilsendt et midlertidig bevis innen fire uker. Det var først for en uke siden at Olsen og kompisen virkelig forsto at de hadde blitt lurt.

— Jeg ville etterlyse beviset og for å finne frem nummeret gikk jeg inn på nettsiden. Den viste seg å være nedlagt. Vi har prøvd å få tak i både eier og daglig leder i lang tid nå, men telefonene er avslått. De er som sunket i jorden, sier Olsen.

Mistet autorisasjon

En gruppe jus-studenter sitter også igjen med verdiløse papirer etter å ha tatt kurs hos Båtførersentralen i Sandviken.

Studentene betalte 1550 kroner hver for todagerskurset. Det var bare et problem: Firmaet har ikke godkjenning til å arrangere slike prøver.

Norsk Test, som administrerer prøvene for Sjøfartsdirektoratet, sier de inndro autorisasjonen i januar på grunn av uregelmessigheter, men at Båtførersentralen har fortsatt å operere som om de var godkjent.

— Dette er en kinkig sak. Vi har fått en del klager, sier Bernt Nilsen i Norsk Test.

Nilsen er administrerende direktør i det private firmaet som drifter båtførerprøven for Sjøfartsdirektoratet. De har ansvaret for 400 testsentre rundt om i Norge. Båtførersentralen står ikke på listen.

— Vi vurderer å politianmelde saken, sier Nilsen. De undersøker også om flere kan ha blitt lurt.

.

LITE Å GRATULERE FOR: Kursdeltakerne fikk e-post med et vedlegg som skulle et midlertidig båtførerbevis. De fikk beskjed om de skulle vente på at det endelige beviset kom i posten. Det kom aldri.

Fikk bevis som ikke finnes

Pengene både for kurset og eksamen gikk rett til firmaets konto.

Også jus-studentene fikk beskjed om at datasystemet ikke virket og at de derfor måtte ta prøven manuelt.

Norsk Test sier at årsaken til problemene var at selskapet var fratatt tilgangen til systemet. De som bestod prøven skulle få det endelige beviset i posten. Det kom aldri, men et midlertidig bevis ble tilsendt på e-post.

— De må ha hatt noen gamle papirer liggende. Det er fem år siden testen var papirbasert. Så har luringene gitt ut et bevis som ser tilforlatelig ut, et midlertidig båtførerbevis. Det finnes ikke. For noe svineri! Det er helt sikkert gjort for å kjøpe seg tid, sier Bernt Nilsen i Norsk Test.

Kurset ble formidlet av en undergruppe til Juristforeningen i Bergen, Juridisk Ski- og Boldklubb.

— Vi fikk vite om dette tirsdag. Vi prøver å få sjekket det nærmere, og som jus-studenter finne ut hva som er det smarteste å gjøre, sier leder Fredrik Farstad i Juristforeningen.

JUKSELAPPEN: Her er det midlertidige båtførerbeviset.

Lover å betale tilbake

Juridisk Ski— og Boldclub annonserte kurset på en kalender hos BA.no. De skrev at de «har lenge hatt tradisjon, i samarbeid med Båtførersentralen AS, å arrangere båtførerprøven for sjøglade jusstudenter».

I kunngjøringen fristet de med halv kurspris og mulighet til å ta ny eksamen hvis stryk.

— Det kan godt hende at vi burde sjekket firmaet nærmere. Men slik jeg har forstått det, virket det profesjonelt, sier Farstad.

Han sier at de senest onsdag fikk forsikring fra Båtførersentralen om at deltakerne skal få pengene igjen.

— Det er for så vidt fint, men det endrer jo ikke det de har gjort, sier Bernt Nilsen i Norsk Test.

Olsen og Brunvoll har ikke fått noe garanti om refusjon fra Båtførersentralen.

— Det skulle egentlig bare mangle at de betaler tilbake, men jeg ville heller hatt beviset enn pengene. Det har kostet mye tid å forfølge dette, sier Olsen.

Flere kan ha blitt lurt

I mai skal det ha blitt arrangert nok et kurs for jus-studenter. Juristforeningen mener at papirene til disse deltakerne er i orden. Ingen fra kurset skal ha klaget, men Norsk Test sier at de undersøker omstendighetene rundt prøven som ble avlagt ved et annet testsenter.

DET EKTE: Slik skal båtførerbeviset se ut. 250.000 nordmenn har dette. Midlertidig bevis finnes ikke.
NORSK TEST

— I teorien kan Båtførersentralen også ha lurt andre som nå går rundt med et juksebevis uten verdi. Og folk kan ha kjørt båt i god tro, sier Nilsen.Han sier at jus-studentene kunne unngått problemet.

— Jeg vil ikke si at de har vært naive, men man må passe seg og sjekke. På nettet kan man se at dette firmaet ikke er autorisert. Dette skjer ikke ofte, men vi ser av og til forsøk på svindel, akkurat som med sertifikat for bil. Når folk kan tjene penger, finnes det alltid noen som tar snarveier, sier Nilsen.

- Hva er ditt råd til deltakerne?

— Gå på vår hjemmeside og finn et godkjent testsenter. Vi kan hjelpe med det praktiske. De trenger ikke å ta selve kurset på nytt, det er mulig å ta båtførerprøven som privatist. Men de kommer ikke utenom ny prøve og 625 kroner i gebyr.

Etter at de to kompisene fra Bergen bestod eksamen, har de vært på sjøen hver eneste helg.

— Vi kunne gått på en smell, for da jeg ringte norsktest.no for å forfølge saken, fikk jeg beskjed om at det er ingenting som heter midlertidig førerbevis, forteller Olsen.

Ga 100 prosent-garanti

Båtførersentralen oppga på sin hjemmeside at «99% av elevene våre består etter endt kurs» og skriver videre at «vi har en 100% bestått garanti på disse kursene!». Siden er nå tatt ned for vedlikehold.

Bernt Nilsen sier at tallene ikke stemmer, men at han ikke vil kommentere dem nærmere.

BT oppsøkte firmaet i Helgesens gate i Sandviken onsdag for å høre deres versjon. Firmaet som oppgir å ha tre ansatte, ble registrert i fjor.

Ingen av de involverte har svart på telefon eller SMS, og lokalet ser ut til å være delvis fraflyttet. Tilbake ligger et pengeskrin, skipsknuter og skrot. Nabobutikken sier de ikke har registrert aktivitet i lokalene på ukevis.

En mann i slutten av 20-årene er største eier med 60 prosent av aksjene. Han har også involvert i to andre firmaer i Bergen som er nedlagt og oppløst de to siste årene.

Etter det BT kjenner til, har de to blitt anmeldt for svindel av noen som deltok på kurset.

- Vil rydde opp

Ledelsen i Båtførersentralen lover kursdeltakerne nytt kurs hos et testsenter i Bergen eller et annet sted i Norge.

«Når det nå viser seg at ingen av elevene på det aktuelle kurset har mottatt beviset sitt er Båtførersentralen innstilt på å rydde opp med umiddelbar virkning. Elevene vil bli tilbudt nytt kurs og gyldig prøve avlagt på web hos et testsenter i Bergen eller et annet testsenter i Norge. De av dem som ikke ønsker å ta nytt kurs kan stille direkte til prøve, og må da ta kontakt med Båtførersentralen på bevis@batforersentralen.no», skriver rådgiver Petter Myrvold i en e-post til Bergens Tidende.

Han påpeker at styreleder ikke er tilgjengelig for intervju grunnet sykdom.

Brukte ekstern sensor

Ved spørsmål om hvorfor de tilbydde kurs etter at autorisasjonen ble tilbakekalt av Norsk Test i januar, svarer han dette:

«Det kreves ikke godkjennelse fra verken Sjøfartsdirektoratet eller Norsk Test AS for å avholde båtførerkurs. Det kreves derimot en godkjennelse for å avholde selve båtførerprøven, og det er denne Båtførersentralen har brukt eksterne testsentre til, og kommer til å gjøre i fremtiden».

Båtførersentralen fremholder også at den skriftlige prøven ble avholdt fordi at den eksterne sensoren deres ikke hadde mulighet til å stille for å igangsette testen på nett.

«I god tro har Båtførersentralen da gjort dette», skriver rådgiveren, og viser til den papirbaserte prøven.

- Kommunikasjonsfeil

Ifølge flere deltakere ble det under kurset fortalt at datasystemet var nede og at testen ikke kunne gjennomføres på nett. Derfor måtte de ta en manuell prøve.

Dette avvises av Båtførersentralen, som mener det hele skyldes en kommunikasjonsfeil mellom sensor og personen som holdt kurset.

«Båtførerprøven ble avlagt med en papirprøve, noe som har vært vanlig praksis i en årrekke frem til det ble omgjort til en webbasert eksamen i 2011» skriver Myrvold.

Norsk Test: Ulovlig likevel

Norsk Test, som administrerer prøvene for Sjøfartsdirektoratet, bekrefter at det ikke kreves godkjenning av kurssentre, men at Båtførersentralen likevel har opptrådt ulovlig.

De opplyser også at det er fem år siden testen var papirbasert.

— Det som helt klart ikke er lov og som Båtførersentralen har gjort i stor grad, er at de har gitt uttrykk for at de har lov til å tilby eksamen for båtførerprøven, både på sine hjemmesider og andre steder på internett, sier adm. dir. Bernt Nislen.

Dette har ført til at kursdeltakerne har tatt båtførerprøven ulovlig i regi av Båtførersentralen, påpeker han.

— I teorien er det mulig å ha en skole og deretter gå over til «naboen» og ta eksamen, men det er ikke spesielt salgbart. Derfor har Båtførersentralen direkte fortalt usannheter om at de lar deg gjennomføre båtførerprøven. Vi har bedt dem om å stoppe all markedsføring på nett, men dessverre ligger det ting ute fremdeles. De har gjort veldig mye rart, sier Nilsen.

Vet du noe om saken? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

FORLATT: Dette er lokalet til Båtførersentralen AS i Sandviken i Bergen. Logoen henger fremdeles i vinduene.
JO STRAUBE
DIREKTØR: Bernt Nilsen og Norsk Test drifter båtførerprøvene i Norge. Han sier folk må være forsiktige og sjekke om selskaper er autorisert til å avholde båtførerprøven. De inndro godkjenningen til Båtførersentralen i januar.
PRIVAT