Økte priser på råkaffe og tung satsing på kaffeputesystemet Senseo, har gitt mindre i koppen for Friele-eierne. Kaffekonsernets driftsresultat er redusert med 25 millioner i forhold til året før. Driftsresultatet endte på 47,9 millioner i fjor, mot 73,3 millioner året før. Resultatet før skatt er nesten halvert, fra 66 til 34,5 millioner kroner.

Hett kaffemarked

— I løpet av året har prisene på høykvalitets-råkaffe i verdensmarkedet vært fortsatt svært høye. Dette gir store utslag på våre marginer, ettersom vi har valgt å ikke kompensere hele kostnadsøkningen i økte priser ut til våre kunder, sier administrerende direktør Olav Munch.

— Hvorfor har dere ikke satt prisene opp i takt med råkaffeprisene?

— Det er mange årsaker. For det første er det ikke ønskelig å sette prisene mye opp av konkurransehensyn. Samtidig svinger prisene raskt. Derfor er vi forsiktige med prisjusteringer, inntil vi ser at det er en mer varig økning, sier Olav Munch.

På den andre siden er kampen om markedet i de store dagligvarekjedene knallhard.

— Parallelt opplever vi et sterkere press på prisene i det norske markedet. Summen av disse forholdene gjør at vi får et resultat i 2011 som vi ikke er fornøyd med, sier administrerende direktør Olav Munch.

1,5 millioner kopper

Han forteller at kaffeprisen på verdensmarkedet har gått såpass mye ned i år at selskapet har gjort en prisreduksjon denne uken.

— Det må bety at dere er mer rolige med hensyn til 2012-resultatet?

— Ja, vi ser for oss bedre lønnsomhet i 2012. Både på grunn av gunstigere råvarepriser og at vi får effekt av en del nylanseringer vi har gjort i 2010 og 2011.

Munch forteller at satsingen på enkopps puter til bruk i kaffemaskiner, begynner å kaste av seg.

— Vi selger 1,5 millioner slike enkopps-puter i måneden. Denne veksten venter vi skal fortsette. Nå er lanseringskostnadene tatt, og resultatet av denne satsingen bedrer seg, sier Olav Munch.

Som et ledd i videre satsing har Kaffehuset Friele kjøpt House of Coffe, en leverandør av kaffe til kontormarkedet. Her forventer konsernet også en videre vekst og økt lønnsomhet.

— Hva er det neste nye på kaffefronten?

— Kaffe er i ferd med å bli noe langt mer enn tidligere. Etterspørselen etter spesialkaffe i hele bønner øker. Nå har vi maskinene som tar enkoppsputer. Den neste trenden blir at forbrukerne kjøper hele bønner og grisler mer selv. Enten med en maskin som tar hele bønner, eller en kvern, der kaffens males på kjøkkenet. Folk vil ha duften av de gode kaffebønnene som en del av opplevelsen, forklarer kaffedirektøren.

— Noen vil si at kaffe lukter bedre enn det smaker?

— Hehe. Å like duften er jo for mange en god begynnelse.

DYR BØNNE: Administrerende direktør Olav Munch i Kaffehuset Friele sliter med høye råvarepriser. Resultatet er svekket med 25 millioner i 2011.
FOTO: ØRJAN DEISZ