Fra 15. april blir det forbudt å bruke ordet «luksus», samt en håndfull andre lignende ord, i offentlige reklamer i Beijing. Årsaken er at myndighetene vil hindre befolkningen i å tro at nytelse og luksus er livets største lykke, melder CCN Money.com.

Les også:

— Åndelig tomhet

Ifølge myndighetenes nettside lokker bruken av luksuriøse ord i reklame folk inn i hedonisme (troen på nytelse som livets høyeste gode) og åndelig tomhet. I tillegg understrekes det voksende gapet mellom rike og fattige i den kinesiske hovedstaden som bakgrunn for å reklameforbudet. Selskaper som ikke retter seg etter reglene, vil få en bot på 25.000 kroner.

Kritikere mener imidlertid at forbudet vil være lite effektivt for å dempe luksushandelen i Kina, ettersom de færreste ekslusive merker velger store reklameplakater som markedsføringskanal.

— Det myndighetene gjør er ganske marginalt. Vil de gjøre noe som virkelig monner, burde de forandre skatten på luksusvarer, sier Aaron Fischer, agent i den Asia-orienterte investeringsgruppen CLSA, til kanalen.

Unge millionærer

En fersk CLSA-rapport anslår at Kina i år 2020 vil være verdens største konsument av luksusartikler, med hele 44 prosent av luksusmarkedet.

Denne forventningen samstemmer med Kinas unge millionærer. En kinesisk millionær er i gjennomsnitt 39 år, mens gjennomsnittet i Europa og Nord-Amerika er 54 år, ifølge CNN Money.com.