På Zinzinos hjemmesider ligger det presentasjonsmateriale der utviklingen fra vanlige kaffetraktere til espressomaskiner sammenlignes med overgangen fra telefonkiosk til mobiltelefon.

_Les også:

Ørjan Sæle er blitt kaffemisjonær_

Teksten er slik: «Bytet från telefonkiosk til mobiltelefon skapade tusentals miljonärer. Bytet från kaffebryggare til hemcafé kan skapa tusantals miljonärer».

Fnyser av påstand

Merkevareekspert Hans Mathias Thjømøe ved Handelshøyskolen BI fnyser av påstanden.

— Det er en dårlig sammenligning. Utviklingen til mobiltelefon kan ikke overføres til espressomaskiner, nei, det tror jeg ikke noe på!, sier han.

Thjømøe er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. Han har jobbet mye med nettverksmarkedsføring, og interesserte seg blant annet for pyramideselskapet T5PC.

Har du erfaring med Zinzino? Send en e-post til våre journalister.

Administrerende direktør Sophia Johansson i Zinzino skriver i en e-post at selskapet ikke gir falske forhåpninger til potensielle selgere.

— En høy inntekt kommer først når en partner har minst 25 egne aktive kunder eller mange hundre kunder i porteføljen, ifølge Johansson.

Rådyr kaffemaskin

Det er espressomaskinen «Oh Expresso» fra produsenten Malongo som er produktet Ørjan Sæles firma Zinzino skal tjene penger på - og som skal gjøre så mange folk til millionærer.

Ifølge Zinzinos hjemmesider, så er det mulig å bestille en slik kaffemaskin via nettet, uten å gå gjennom en direkteselger.

Les mer om Ørjan Sæles bakgrunn her:

Nettverkskongen

Nettverkets hjemmeside reklamerer med at man kan få eksklusive tilbud og gode rabatter. Å finne prisen er ingen lett oppgave. Ingen priser oppgis før man klikker på linker for å bestille selve produktene.

Da får man vite at Zinzino opererer med en pris for maskinen «Oh Expresso» på 3000 kroner — tre ganger så mye som hos produsenten Malongo.

Eksklusivt = dyrt

Den samme maskinen er til salgs langt billigere via flere europeiske nettsteder. Hos produsenten selv, Malongo i Sør-Frankrike, kan maskinen kjøpes for 109 euro, dvs. 970 norske kroner.

Amazon.fr selger den for 100 euro, som er 890 kroner. På belgiske Ebay selges maskinen for 45 euro, cirka 400 norske kroner.

Zinzino har enerett på å selge Malongos maskin i Skandinavia.

— Det er ikke uvanlig at prisen blir høy når noen har eksklusiv importrett. Men dette er ganske dyrt, jeg tror det er et lite marked for denne type maskiner, sier merkevareekspert Hans Mathias Thjømøe.

Kan angre på nettkjøp

Ifølge Forbrukerrådet kan du uten begrunnelse få pengene tilbake dersom du skulle angre deg innen to uker etter å ha kjøpt en kaffemaskin.

— Det er åpenbart at angrefristloven gjelder her, sier rådgiver Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet etter å ha tatt en titt på Zinzinos hjemmesider.

Angrefristloven og retten til å kunne returnere varer gjelder blant annet når avtaler inngås ved kjøp over internett eller telefon, såkalt fjernkommunikasjon.

Ifølge Nortvedt er norske forbrukere generelt godt sikret når de handler over internett:

  • Forbrukerkjøpsloven sikrer deg dersom det er feil eller mangler ved varen.
  • Ifølge angrefristloven kan du innen to uker returnere ubrukte varer mot at du selv betaler forsendelsen.
  • Med kredittkjøpsloven i hånd kan du holde kredittkortutstederen ansvarlig dersom selger går konkurs eller det oppstår andre problemer.
TELEFONER OG KAFFE: I Zinzinos bedriftspresentasjoner gis det et inntrykk av at mange kan tjene store penger på kaffesalg.