— Da vi åpnet for et halvt år siden, var det egentlig ikke meningen å være en bar rettet mot studenter, sier deleier Adrian Temporale i studentbaren Kaos.

Klokken er 12 på dagen. Utestedet Kaos er stille og fredfullt. En svak eim av øl, sprit og vin henger fremdeles i veggene fra gårsdagen.

Om noen timer vil sannsynligvis det sofadekte lokalet med moderne interiør, renne over av studenter. Det har i hvert fall vært slik hver tirsdag og torsdag til lørdag siden jul, ifølge Temporale.

Lokkemat

Canadieren har vært i utelivsbransjen siden han kom til Norge for åtte år siden.

De siste to årene har han drevet Scotsman som eies av utelivskjeden Bergen Servering. Men da det nyåpnede Kaos i Nygårdsgaten ikke fikk pangåpningen Bergen Servering ønsket, ble Temporale overført. Han endret konseptet og senket prisene. For studenter, vel å merke.

Mens andre må betale 66 kroner ølen, slipper studentene unna med 29 kroner alle dager, unntatt fredager og lørdager etter klokken 23. Det samme gjelder vin. En shot koster latterlige 19 kroner på torsdager.

- Hvor mye avanse sitter du igjen med per enhet?

— Ha, nei, det er bedriftshemmelighet. Men jeg kan ikke si at vi tjener tonnevis med penger på dette her. På torsdager da prisene er aller lavest, tjener vi nesten ingenting, tross fullt hus, sier han.

- Helt vilt

Forsker Øyvind Horverak ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRIUS) er hoderystende, når vi forteller at en shot koster 19 kroner.

— Det er helt vilt, etter min mening, sier han, og viser til at dette er er en typisk ungdomsdrikk med høy alkoholprosent.

Forskning viser at ungdom mellom 20 og 25 år er de som drikker mest her i landet, og her er studenter på linje med andre ungdommer. Han er kritisk til å bruke billig alkohol som lokkemiddel.

— Det er veldig spesielt å rette rabattene mot en spesiell gruppe, som drikker nok fra før, sier han.

- Ingen ølkrig

Innehaver Temporale fnyser likevel av spørsmålet om det er ølprisene som skal fylle lokalene i helgene.

— Hadde vi kun fokusert på prisene, hadde vi ikke overlevd. Intensjonen er heller ikke å starte ølkrig mot de andre utestedene. Du kan se det som en investering i omdømmet vårt, sier han.

- Hvor lenge kan dere overleve på de lave prisene?

— Vi kommer til å holde oss på dette nivået frem til sommeren. Deretter må vi sette oss ned og finne ut hva som er bærekraftig. Men prisene må opp etter hvert, sier han.

- Har merket dem

Hos studenthuset Kvarteret som ligger litt lenger borti gaten, er ølen 15 kroner dyrere.

— Vi har merket noe til at vi har fått dem som naboer. Men for Kvarteret sin del har vi opplevd et oppsving i antall besøkende i det siste likevel, sier daglig leder Sigrid Jaangard Strand.

Hun forteller at de ikke har mulighet til å konkurrere på pris.

— Kaos er eid av et stort firma som har råd til å gjøre et slikt stunt. Vi er nødt til å legge oss på et nivå som er forsvarlig for vår egen drift. Kvarteret har uansett et langt bredere tilbud enn billig øl, og kan tiltrekke studentene på andre måter, forklarer Strand.

Hva synes du? Si din mening her.