Alle løper skoene av seg for å finne kreative måter å reklamere for sine produkter via sosiale medier som Facebook og Twitter, skriver Aftenposten.no.

Men den siste tiden har vi fått et nytt knallsterkt medium, som vi bærer med oss overalt, nemlig smarttelefonen.

Ni av ti mobiler som selges nå er en smarttelefon med firkantede bokser på skjermen, såkalte apper.

Lukrative barn

Barn er en lukrativ gruppe for markedsførere, samtidig som barn ofte er flinkere til å finne frem i app-universet enn foreldrene.

Går man inn på Android Market eller AppStore under kategorier som «kids», «family», «apps for mum&dad» ser man raskt at tilbudet er enormt.

Noen er rene app-spill, men veldig mange er kjente merkevarer som retter seg mot barn og familier, som selger helt andre ting. McDonalds, Pokémon og Disney er blant de mange som har morsomme app-spill med overraskelser.

Professor Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI påpeker at app-utviklingen fortsatt er i en tidlig fase hvor selskaper prøver seg frem for å finne en god måte å markedsføre seg på.

Kjøpepress

— Men det er nytt at apper er rettet mot barn i et ønske om å påvirke dem. Ifølge loven skal barn beskyttes mot markedsføring, og man skal selvfølgelig være like restriktive på det også på smarttelefonene.

— Men ofte ser man reklame fordekt som morsomme app-spill hvor merkevaren blir eksponert overfor barnet og hvor formålet er å skape positive holdninger til det. Målet er at barna i neste omgang utsetter foreldrene for kjøpepress, sier Andreassen som også påpeker at noen ganger kan reklamen mot barn være fordekt ved at appen har et utdanningsaspekt.

— Men med en bevisst undertone om at produkt x må velges.

- Cowboytilstander

Han mener dette er bare noe vi vil se mer og mer av, og mener forbrukermyndighetene og Barneombudet må få øynene opp for denne nye markedsføringsformen.

— Nå er det cowboytilstander og vill vest. Det bør snarest innføres klare kjøreregler også på dette området, sier han.

Forbrukerombudet bekymret

Forbrukerombud Gry Nergård understreker at det særlig er spill-apper rettet mot barn og unge hvor det oppfordres til kjøp av virtuelle gullmynter og tilsvarende, som volder bekymring.

Dette gjelder blant annet appen Smurf`s Village hvor man må betale ekte penger for virtuelle smurfebær.

Nergård forteller om henvendelser fra fortvilte foreldre som må betale for disse gullmyntene med ekte penger trukket fra betalingskortet - gjerne tusenvis av kroner.

Dette er en problemstilling svenske forbrukermyndigheter nå tar inn for markedsdomstolen.

Hun mener bransjen har en tendens til å glemme hvilke lover og regler for markedsføring som gjelder når nye teknologiske plattformer tas i bruk.

— Apper er fortsatt et relativt nytt markedsføringsfenomen med stadig nye varianter og problemstillinger, og det tar tid før ting setter seg, sier Nergård.

Hun ser klare paralleller til måten annonsørene tok i bruk Internett og sosiale medier, og forsikrer at man vil følge nøye med på appene.

Man skal ikke kunne dekke seg bak at en app angivelig er beregnet på voksne brukere, så lenge den åpenbart også vil fange barns interesse. Nergård innrømmer likevel at grensene er glidende.

På ku-rodeo

Tines merkevare Litago er blant dem som bruker sosiale medier og apper massivt i markedsføringen. Nylig kunne studenter ved Høyskolen i Oslo styre en Litago rodeo-ku ved hjelp av en spesialutviklet app.

Litago har også andre apper, som ku-shake og kubjelle på mobilen.

Selv om Litago tradisjonelt er en kjent merkevare for barnefamilier, bedyrer de imidlertid at de retter seg mot ungdom i alderen 18- 28 år.

— Sosiale medier og mobil-apper er de mediene vi opplever at vi når frem til unge mennesker, sier Litagos merkevaresjef Anette Tvenge.

— Barn kan vel også få tilgang til Facebook-siden og de ulike appene. Hva gjøre dere for å unngå lovstridig reklame mot barn?

— Det skal litt til at barn finner det. Blant annet markedsfører vi Facebook-gruppen kun til de på 18–28 år, og rodeokua får bare studenter bruke. Vi er nøye på å ikke markedsføre oss mot barn, men vi kan aldri garantere at barn ikke blir eksponert, sier hun.

- Utkonkurrerer PC-en

Daglig leder i markedsførings- og mobilreklamebyrået InCent, Geir Sand Nilsen, mener små skjermer er i ferd med å utkonkurrere den tradisjonelle PC-skjermen som markedsføringsplattform, og at annonsørene i økende grad treffer kundene på smarttelefoner og nettbrett.

— En stor fordel sett med annonsørenes øyne, er at kundene gjerne er mye nærmere kjøpspunktet, og ikke sitter plantet på en stol foran PC-en. Det gir mange muligheter, sier Sand Nilsen.

På de små skjermene spiller appene en stadig viktigere rolle, men Sand Nilsen er opptatt av at det han gjerne kaller for «appvertising», må gjøres rett.

— Reklame-appene må gjøre livet enklere og morsommere for brukerne, og ha en klar nytte- eller underholdningsverdi. Ellers risikerer man bare å skape irritasjon, og det er ikke god markedsføring, sier Sand Nilsen.

Si din mening i kommentarfeltet under!