Over hele Europa er tyveri av drivstoff et voksende problem, og tyvene er villige til å ta stadig flere sjanser.

Ifølge den europeiske miljøorganisasjonen for oljeprodukter, Concawe, har totalt 14 mennesker omkommet mens de forsøkte å stjele bensin eller diesel.

I Norge kan ingen si nøyaktig hvor store mengder drivstoff som stjeles hvert år, men kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) nøler ikke med å kalle det et nasjonalt problem:

— Vi samarbeider tett med Kripos for å få avdekket omfanget. Det er store verdier som forsvinner, og i tillegg fører dette til en konkurransevridning hvor useriøse aktører som kjører på stjålet diesel kan utkonkurrere de mer seriøse, sier Brun Ågotnes i NLF.

Rullende «bensinstasjoner»

Aftenposten har fått opplyst at prisen for stjålet diesel ligger på rundt fire kroner pr. liter.

Det betyr at dieselutgiftene på en 50 mils tur Oslo-Trondheim kuttes fra 3000 kroner til 1000 kroner med et forbruk på fem liter pr. mil.

Kjøring på stjålet diesel er god butikk, og politiet har avdekket rullende «bensinstasjoner» hvor trailere med pumpeutstyr kan samle opp 9.000 liter diesel i spesialtanker som så kan selges videre til alle som vil kjøpe.

- Hadde egen slange

Politiet har siktet en 41-åring fra Oslo og en 23-åring fra Follo for dieseltyver etter at de ble tatt med en slange rett ned i tankene på UNO-Xs tanker i Kongshavn.

Siktelsen omfatter tyveri av 33.000 liter diesel samt forsøk på tyveri den dagen de ble tatt på fersken.

— Vi registrerte at dieselen forsvant i november. Da vi sjekket tanken fant vi en slange som ble ført vekk fra tanken til et område 15–20 meter unna. Slangen var nedgravd, og det var lagt til rette for å koble på for å trekke slange videre opp til toppen av tanken. Alt utstyr ble liggende, og vi varslet politiet, forteller markedssjef Fredrik B. Christiansen i Diesel Service UNO-X til Aftenposten.no.

- Pumpestikk

Flere ganger i uken får landets 27 politidistrikt melding om at det er stjålet bensin og spesielt diesel. Det vanligste er bilister som stikker fra regningen etter å ha fylt tanken - såkalt pumpestikk, men også lastebiler, anleggsmaskiner, gårdstanker og oljelagre er hyppig hjemsøkt.

I vinter ble en spesialbygd varebil med polske skilter stanset nær Røros. Den var spesialbygget med stive fjærer og en luke i gulvet bak.

Bilen parkerte over påfyllingslukene på bensinstasjonen, og gjennom luka i gulvet kom det ned en slange rett ned i tanken under jorden.

800 liter kunne tyvene få med seg på hver operasjon — eller verdier for drøyt 10.000 kroner for en liten times arbeid.

— Rett i politiets armer

På Hamar ble to polakker oppdaget mens de tappet diesel fra firmaet Hagen transport.

De var nok ikke lokalkjent, for de løp rett ned mot politistasjonen der en politipatrulje akkurat skulle rykke ut for å pågripe kjeltringene.

- Kraftig økning

En stidie fra Handelshøyskolen i Göteborg viser at de bare i Sverige i fjor ble stjålet mer enn 7,1 millioner liter diesel til en førstegåndsverdi av mer enn 100 millioner kroner.

Hele landet er rammet, men spesielt Skåne, Västra Götaland og Jämtland nær norskegrensen har hatt en kraftig økning skriver polisen.se.

Transportbransjen har nå tatt en rekke grep for å minske tapene med bedre sikring, videoovervåking og nattstopp på spesielle parkeringsplasser med vakthold.

- Kappet ledningen

I Danmark har oljetyvene denne uken gravd seg ned til en beredskapsledning som strekker seg over det meste av Jylland fra Fredrikshavn og helt ned til tyskegrensen.

Ledningen eies av Foreningen Danske Olieberedskapslagre (FDO), og tyveriet ble oppdaget da store mengder diesel flømmet ut i et naturreservat ved Knabstrup i Holbæk på Midt-Jylland sist mandag.

Trykket falt da tyvene boret hull i ledningen og begynte å pumpe diesel over på egne tanker.

Samtidig gikk alarmen i kontrollrommet som overvåker rørledningen:

— Vi har tidligere opplevd at tyver tapper tanker og trekkvogner inne på industrianlegg, men vi har aldri før vært med på at tyvene borer hull i rørledningene våre, sier FDO-direktør Svend West Hansen til Jyllands-Posten.

Totalt regner man med at tydene fikk med seg syv tonn diesel, eller omlag 7000 liter, bare på mandag.

- Tyskland, Frankrike og Belgia hardt rammet

«De seneste tre årene har vi sett en stigning på 50-75 prosent i antall drivstofftyverier. Det er en kombinasjon av høy pris og økonomisk krise, sier visepolitiinspektør Michael Ask ved Rikspolitiets Nationale Etterforskningscenter til Ritzaus byrå.

Hittil har 14 mennesker omkommet i branner de selv har skapt mens de stjeler drivstoff:

— Tappingen av oljeledningen i Danmark er langt i fra det første tilfellet vi har sett i Europa. Det har vært mange tilfeller i Frankrike, Tyskland og Belgia. Dette er ikke ufarlig om man ikke vet hva man gjør. Kommer det en gnist eller drivstoffet flømmer ut, ja, så har man et problem, sier teknisk koordinator Klaas Den Haan i Concawe til Jyllands-Posten.