Før dagens presentasjon av årets annet kvartal var det ventet at resultat før skatt ville bli rundt 727 millioner svenske kroner (ca. 643 millioner norske kroner), ifølge estimater hentet inn av TDN Finans fra seks meglerhus, skrev Dagens Næringsliv tirsdag.

Dette estimatet er omtrent identisk med selskapets resultat før skatt annet kvartal i fjor.

Fasiten ble bare drøye halvparten — 371 millioner svenske kroner (SEK), ifølge selskapets rapport.

— Til tross for at resultatet ikke er på et tilfredsstillende nivå, ser vi at vår 4Excellence-strategi begynner å gi resultater, sier konsernsjef Rickard Gustafson i pressemeldingen.

4Excellence er SAS' omfattende innsparingsprogram som nå har fått virke i et par år. På grunn av dårligere økonomiske utsikter satte SAS opp farten i dette programmet ved begynnelsen av året.

— Innsparinger for 5 milliarder SEK vil innføres i perioden 2012-2013, skriver konsernsjefen.

Omsetningen holder seg

SAS solgte unna seks eiendommer verd 1,8 milliarder SEK i løpet av kvartalet, og justert for gevinster fra dette tjente selskapet 137 millioner SEK, sammenlignet med 366 millioner på samme tid i fjor.

Selskapet omsatte for 11.392 millioner SEK i løpet av de tre månedene, omtrent uendret fra samme periode i fjor.

Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.
REUTERS/Janerik Henriksson/NTB SCANPIX

Selskapet flyr flere passasjerer i fullere fly enn året før. Det har også høyere omsetning pr. passasjer pr. kilometer. Det meste av veksten ligger i den interkontinentale trafikken, hvor Norwegian vil melde seg som konkurrent med ruter fra Oslo og Stockholm til Bangkok og New York neste år.Konsernet bruker litt mindre på lønninger enn de gjorde på samme tid i fjor.

Dyrere drivstoff

Årsaken til at SAS likevel sitter igjen med bare halvparten av overskuddet, er i hovedsak knyttet til 784 millioner SEK i økte drivstoffkostander.

Dette ga et driftsresultat på 632 millioner, en nedgang på rundt 30 prosent fra annet kvartal i fjor.

Flykonsernets enhetskostnad, målt i kostnader pr. sete pr. kilometer, falt 4 prosent i kvartalet, hvis man ser bort fra drivstoffkostnader.

— De relativt høye prisene på flydrivstoff falt noe i løpet av årets annet kvartal, men steg igjen i juli. Dette utgjør en betydelig utfordring for hele flybransjen, skriver selskapet i rapporten.

Selskapet har i lengre tid falt som en stein på børsen. Hittil i år har selskapets verdi på Oslo børs falt med over 20 prosent, og ned med nesten 45 prosent på ett år.