— Det handler ikke om å oppheve reklameforbudet, men å modernisere lovverket, sier landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) til Bergens Tidende.

Listhaug sier hun er opptatt av at lokale produsenter som blant annet prisbelønte Voss Bryggeri, skal få mulighet til å

informere markedet om sine ulike øltyper.

Forslaget, som skal ut på offentlig høring, går inn for at det skal være tillatt med nøktern og faktabasert informasjon om alkoholprodukter, der forbrukerne selv oppsøker informasjon. - Dette bør bli en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Det er bra for forbrukerne og bra for produsentene. Forbrukerne får mulighet til å skaffe seg faktainformasjon om de produktene som tilbys, sier Listhaug.

Hun viser til at det de siste årene har vært en betydelig økning i antall norske småskala-bryggerier.

— Dette viser at forbrukere ønsker norske alkoholholdige drikkevarer, og de ønsker informasjon om det de får på bordet. Forslagene vil også rydde opp i regelverket og gjøre det lettere å forholde seg til hva som er tillatt og ikke, sier Listhaug.