Bergenserne har lagt sin elsk på suppe og orientalsk mat. Spisestedet Zupperia har åpnet to nye restauranter de siste to årene, senest på Torget for tre uker siden.

— All business har en viss risiko, men vi hadde en god magefølelse. I dag er vi glad for at vi tok sjansen, sier Toan Quoc Tieu.

Vietnamesiskfødte Tieu (35) tenker tilbake på den tiden da han og konen Dung My Thi Huynh (35) oppdaget at spisestedet Zupperia i Nordahls Bruns gate var til salgs.

— Ingen av oss hadde noe særlig erfaring fra bransjen, bortsett fra at vi hadde jobbet som servitører. Jeg skulle bli eiendomsmegler, sier han.

Folkelig

Fiskesupper, tomatsupper, kyllingsupper, biffsupper, grønnsaksupper og reinsdyrsupper. Man hører på navnet at det går i supper på Zupperia, og er ifølge dem selv de eneste supperestaurantene i Bergen.

Men de har ikke bare supper, for på den andre siden av menyen finner man et tyvetall andre retter.

Konen står bak oppskriftene. Hun er ikke utdannet kokk, men har ifølge Tieu en genuin interesse for mat.

Konseptet deres er enkelt: De skal gi kundene kvalitetsmat til en fornuftig pris

— Når folk hører navnet Zupperia skal de tenke på god mat. Det skal være et folkelig og hyggelig sted, og vi skal være kjent for å levere kvalitetsmat til en god pris. Det er profilen vi jobber mot, og har tro på, sier Tieu.

Munn til munn

Basert på inntektene til spisestedene kan det virke som om konseptet fungerer. Siden starten i 2003 har inntektene vokst fra 5 til 20,4 millioner kroner.

Særlig etter at paret åpnet sin andre restaurant i Vaskerelven, løsnet det.

— I Nordahl Bruns gate var vi litt bortgjemt. Etter at vi etablerte oss i Vaskerelven ble vi mer synlige. Dermed så opplevde vi en positiv effekt begge steder, sier han.

For de har aldri brukt en eneste krone i markedsføring.

— Du kan si vi lever på munn-til-munn-metoden, forklarer han.

- Blir ikke rik

Og utvide koster penger, og bunnlinjen har ikke hatt samme utvikling som omsetningen. I 2010 var den i underkant av 800.000 kroner,

— Man må stadig fornye, og investere i nytt utstyr, forklarer Tieu.

- Så det er ikke lett å bli rik på suppe?

— Hehe, nei, det er ikke et konsept man blir rik på, men det er heller ikke målet. Vi trives veldig godt i restaurantbransjen, og det holder, sier han.