Trass i en redusert omsetning opprettholder saft— og sysltetøyprodusenten resultatet på nesten samme nivå som i 2012. Konsernet med base i Sogndal solgte saft og syltetøy for 447 miilioner kroner i 2013. Det er ni millioner mindre enn året før.

Har ulempe

Med den nye regjeringen håper de å få til en endring for konsernets tradisjonsrike drikke som er basert på frukt og bær.

— Vi mener saft som med en stor andel av frukt og bær som råstoff burde hatt en avgiftsnedsettelse for å være mer konkurransedyktig i forhold til annen leskedrikk som ikke bruker frukt og bær som råstoff, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug.

Hun viser til at konsernet betaler 40 millioner i avgift på sukkerholdig drikke i året.

— Produktene som inneholder mye frukt og bær er sunnere alternativer som burde sluppet med halv avgift, sier Lerum-sjefen.

Også kalorifritt

For å henge med i konkurransen lanserte konsernet to nye produkter i fjor. Det setter også spor i regnskapet.

— Slike lanseringer krever mye av oss, men er heilt nødvendig dersom vi skal være med å utvikle de kategoriene vi er i, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug.

Kalorifri tørstedrikk er blant nyvinningene som skal sikre konsernet en andel av det stadig økende markedet for de som skal knipe inn på energiinntaket. Drikken er ikke basert på frukt og bær slik de tradisjonelle Lerum-produktene er.

Flere bein

— Dette er et nytt segment for oss og har vist seg å være en suksess. En del av strategien er å lansere drikken under et annet merkenavn, ZERoh!, slik at dette skiller seg fra Lerums produkter forøvrig.

— Er det ikke å banne i kirken med en drikk som er uten ordentlig frukt og bær for et så tradisjonsrikt selskap?

— Skal vi utvikle flere ben å stå på må vi utfordre den strategien vi har hatt til nå. Lanseringen har vært en suksess og det viser at vi har noe å stille opp med når et gjelder andre produkter enn våre tradisjonelle, sier Trine Lerum Hjellhaug.