Lego-konsernet feirer 80 år i år med braksuksess. Etter flere trøblete år har danskene klart å snu utviklingen til stor suksess.

Første halvår i år endte med et overskudd på 2,9 milliarder danske kroner. Det er en økning på 41,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Konsernsjef Jørgen Vig Knudstorp sier resultatet overgår all forventning.

Rosa suksess

Tidligere i år lanserte Lego serien Lego Friends som er spesielt rettet mot jenter. De fikk først kritikk for å være for kjønnsstereotype, men lekene har blitt en stor salgssuksess.

Lego forteller at har de solgt dobbelt så mye som ventet av nylanseringen. Og nå øker de produksjonen for å være klar til julegavesalget.

— Lego Friends er et resultat av fire års produktutvikling. Det har vært fantastisk å oppleve mottakelsen fra forbrukerne. Salget har vært særdeles positivt, sier Knudstorp i en pressemelding.

»En annen suksess i år er Ninjago-serien, mens de klassiske Lego City og Lego Star Wars fortsatt er bestselgerne.

2,9 milliarder i pluss

Konsernets omsetning steg fra 7,3 milliarder i første halvår 2011 til 9,1 milliarder danske kroner første halvår i år. Det er en økning på 24 prosent.

Driftsresultatet økte fra 2,0 milliarder danske kroner til 2,9 milliarder. Det er en økning på hele 41,7 prosent.

— Nok en gang overgår det første halvåret våre forventninger og det finansielle resultatet er fremragende, spesielt når man tar i betraktning den generelle utvikling på leketøysmarkedet, sier Knudstorp i en pressemelding.

Det globale markedet for leker falt med fire prosent første halvår i år, ifølge Lego.

Mange nye jobber

Og den store veksten skaper også arbeidsplasser. Knudstorp sier de forventer å ha ansatt tusen nye personer innen slutten av 2012.

Flere hundre av arbeidsplassene er i Danmark, der de allerede har planlagt å utvide kapasiteten på fabrikken i Billund.

Legos fabrikk i Mexico har blitt utvidet, fabrikken i Tsjekkia skal utvides og snart starter produksjon opp på en ny fabrikk i Ungarn.

Ifølge konsernets årsregnskap hadde Lego 9347 medarbeidere ved utgangen av 2011. I 2007 jobbet 4199 mennesker for Lego, men siden da har salgskurven pekt oppover.

Lego er på vei inn på det amerikanske markedet og økte salget med 23 prosent. De melder også som stor vekst i Kina.