Den rekordvarme vinteren ser ut til å endre folks forbruksvaner.

Mens byggevarekjedene fulgte utviklingen i andre bransjer i 2011, kan Byggmakker, Montér, Maxbo og de andre kjedene notere en vekst på 14 prosent blant private kunder i februar i år.

Det viser statistikk fra Hovedorganisasjonen Virke, en interesseorganisasjon for handel og tjenester i Norge.

Lavere strømregning

Veksten fra 2010 til 2011 var på moderate 2 prosent, og en ekstra handelsdag i februar i år kan dermed ikke forklare hele forskjellen.

Den varme vinteren gjør at folk også er i gang med oppussingen allerede.

— Det kan vi anta, dessuten får folk lavere strømregning på denne tiden i år enn de fikk i fjor. Bare i naboplaget der jeg bor, er folk i gang med prosjekter, sier fagsjef for utredning og fagpolitisk analyse Harald Evensen i Virke til Aftenposten.no.

Veksten på 14 prosent til husholdningene følger opp en salgsøkning på over 15 prosent i januar i år, som var den sterkeste veksten på tre år.

— Det har også vært noen år med ganske moderat salg til husholdningene, og det er vel et etterslep, sier Evensen.

Mer boligbygging

Totalt sett har omsetningen i byggevarekjedene økt med 17,5 prosent i februar sammenlignet med samme måned i 2011.

— Det var et betydelig oppsving i antall igangsettinger på boligbyggesiden. Det en god grunn til at vi har hatt så god fart inn i 2012 som vi har hatt. I fjor var det også en mye hardere vinter. Da går ting vesentlig saktere, både for de som driver profesjonelt, og de som driver mer på hobbybasis, sier fagsjef Evensen Virke.

For det såkalte proffmarkedet økte omsetningen med 19,8 prosent i februar.

- Den store økningen i salget av byggevarer de to første månedene i år er bredt basert. Både proff- og privatmarkedet gjør det meget godt, sier Bengt Herning, direktør for byggevarehandelen i Virke.

Skal du pusse opp i år? Si din mening i kommentarfeltet eller på våre facebook-sider!