De 80 millioner brukerne av IBMs Lotus Notes epost-programvare vil fra midten av juli kunne kjøpe en tjeneste som lar dem motta hurtigmeldinger på trådløst utstyr, sier selskapet. Tjenesten som heter "Sametime Everyplace" er spesielt rettet mot bedriftskunder. IBM er blant selskapene som ønsker å profitere på den økende populariteten til direktemeldinger, skriver CNET News. Trådløse hurtigmeldinger vil tiltrekke seg mer enn 100 millioner brukere i løpet av tre år, ifølge markedsanalysebyrået Gartner.

Antallet bedriftsbrukere av alle typer hurtigmeldinger i USA vil øke fra 5,5 millioner i 2000 til 180 millioner i 2004, hevder markedsforskningsselskapet IDC i Massachusetts. En undersøkelse blant 10 prosent av USAs 500 mest vellykkede selskaper avslører at halvparten av dem regnet med å bruke direktemeldinger som arbeidsredskap innen to år.

Flere selskaper lager nå løsninger for den økende skaren av brukere som ønsker direktemeldinger på jobb. Blant firmaene som utvikler tjenester med tanke på dette er Mercury Prime, QuickSilver, 2Way, Ikimbo, Ezenia, NetLert, ACD Systems og Bantu. Lotus Development, en del av IBM, var tidlig ute med direktemeldinger for proffbrukere. Sametime ble lansert i 1998. Novell markedsfører en løsning basert på AOLs tjeneste InstantMe. Ericsson samarbeider med Oz om en trådløs tjeneste kalt iPulse. Jabber 1.7 ble nylig lansert for Windows og er utviklet av åpen-kildekode-organisasjonen Jabber.org.

Direktemeldinger begynte som et tenåringsfenomen. Siden formatet er kortere og raskere enn epost blir kommunikasjonen mer direkte. Teknologien kan gjøre kundeservice mer effektiv, og generelt bedre kommunikasjonen i arbeidslivet.(Origo)