Den nettbaserte musikktjenesten MSN Music lanseres onsdag. Tjenesten skal hjelpe nettsurfere som jakter på en spesiell sang, artist eller genre. Brukerne kan imidlertid ikke laste ned og lagre materialet de finner. Microsoft satser i stedet på en slags skreddersydd musikkradio basert på kriteriene lytterne taster inn. Lytterne får ikke høre spesielle sanger etter eget ønske.

Tjenesten er basert på teknologi fra Silicon Valley-firmaet MongoMusic som lager en database med kategorisert musikk. Databasen kan gi brukerne tips til sanger etter en rekke søkekriterier. På sikt vil Microsoft bygge opp en fullstendig musikktjeneste på nett, hvor kundene mot en abonnementsavgift kan plukke låter i løs vekt på samme vis som de tidligere kunne gjøre det vederlagsfritt hos Napster.

— Vi ønsker definitivt en utvikling i den retningen, bekrefter produktsjef hos Microsofts MSN-portal Bob Visse til Wall Street Journal.

MSNs planer blir annonsert få dager etter at EMI, BMG og Warner Music allierte seg med multimedieselskapet RealNetworks Inc. Partnerne ser for seg en ny abonnementstjeneste som tilbyr nettbaserte musikkforhandlere et bredt utvalg låter i flere digitale formater.(Origo)