Norske dagligvarebutikker bugner av varer fra utlandet, men det er langt fra alt det er toll på. Likevel får tollbarrièrer og den norske landbrukspolitikken gjerne skylden for at prisene i Norge er høyere enn i Sverige.

Landbruket innrømmer at de bidrar med høyere priser på norske råvarer, men at dette også gir en mulighet for matbransjen til å sette opp prisene på alle andre varer.

— Den norske landbrukspolitikken er med på å heve prisen på norske råvarer i Norge. Vi er med på det, sier toppsjef Ole Christian Rygh Statens landbruksforvaltning (SLF).

Dobbel pris

Aftenposten bringer i dag en liste der enkelte av varene ligger dobbelt så høyt i pris på den norske siden av svenskegrensen, som den eksakt samme varen gjør i Sverige. Rygh i SLF mener det er matbransjen som hever prisene på alt annet.

— Det gir også en mulighet for handelen til å ta høyere priser på varer det ikke er toll på. Kaffe og te er dyrere i Norge enn i Sverige, sier han.

— Også handelen tjener på dette, og det er ikke noe galt i det å tjene penger, legger han til.

Billigere i Sverige

Matkjedeutvalget, som la frem sin rapport uken før påske, kom frem til at prisene ligger 23 prosent lavere i Sverige enn i Norge.

Rygh tar bladet fra munnen etter at Konkurransetilsynets direktør, Christine B. Meyer, i forrige uke gikk ut og sa at norske dagligvarebutikker preges av lavt utvalg og høye priser.

— Det var deprimerende å gå inn i en matbutikk på Grønland og oppdage at de hadde bedre utvalg av matvarer enn vi har i Norge, sa hun etter å ha besøkt byen Nuuk på Grønland.

Betalingsvilje

I en av delrapportene som dannet grunnlaget for Matkjedeutvalgets rapport, ble forskjellene i utsalgspris på internasjonale varer i Norge og Sverige diskutert. Der innrømmet både leverandører og matvarekjeder at de kjente til at det var stor forskjell.

De viste til at Norge er et land med høye transportkostnader. Men i anonyme intervjuer innrømmer de samtidig at nordmenns lave prisbevissthet blir utnyttet.

«Varen prises noe høyere ved utsalg i Norge fordi betalingsvilligheten er der», sier de.

Forklarer ikke alt

Forbruksforsker Randi Lavik ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) påpeker at det ikke er overraskende når prisene i Sverige er 23 prosent lavere enn i Norge, og at det meste skyldes forskjeller i valutaen i de to landene.

— Men når prisforskjellen er mye større enn dette på enkeltvarer, er det grunn til å stille spørsmål om hvorfor det er slik, sier Lavik.

Blant annet har en shampoo fra Wella for normalt hår 51 prosent lavere pris i Sverige enn i Norge. Når prisen er halvparten i Sverige i forhold til i Norge, betyr det også at den norske prisen er dobbelt så høy som den svenske.

— Nordmenn er opptatt av priser, men ikke så opptatt av pris når de handler i Norge. Shampoo er dessuten et lite produkt som ikke koster så mye, og det er ikke sikkert de oppdager det. Vi vet ikke hvorfor det er slik, sier hun.

- Kan det være fordi nordmenn generelt er vant til et høyt prisnivå?

— Ja, absolutt.

— Og at dagligvarebransjen dermed ser sitt snitt til å heve prisen på enkelte varer?

— Ja, sier Lavik.

Si din mening i kommentarfeltet under!