Da Lagunen og flere andre Thon-eide kjøpesentre tidligere i år innførte betaling for parkering rundt kjøpesenteret, vakte det forargelse blant kundene.

Facebook-siden «Nei til betalt parkering» har torsdag over 3000 følgere.

To timer gratis

Torsdag melder Lagunen at de endrer sin praksis.

— Torsdag, fredag og lørdag i uke 17 (inneværende uke)åpner vi bommene slik at du kan parkere gratis i Lagunen. Mandag i uke 18 (kommende uke) endrer vi p-reglene slik at du kan parkere i 2 timer gratis innenfor bomanlegget foran senteret og i p-huset ved senteret, skriver senteret på sine nettsider.

— Sirklet i gratissonen

— I løpet av de tre ukene vi har hatt de nye parkeringsbestemmelsene, ser vi at antallet plasser i totimerssonen har vært for lavt. Folk har sirklet rundt i denne sonen og ventet på plass, i stedet for å kjøre inn i betalingssonen. Da må vi ta det innover oss. Vi vil jo legge til rette for kundene våre. Det er ikke dem vi vil bli kvitt, det er fremmedparkeringen fra folk som reiser videre med kollektivtrafikk, sier administrerende direktør Knut Eliassen ved Lagunen storsenter.

Antallet plasser med to timer gratis parkering økes dermed til 1600. Etter to timer vil disse plassene koste 10 kroner per påbegynte halvtime. I det nye parkeringshuset i Laguneparken vil det fortsatt være betalt parkering fra første minutt, med 10 kroner i timen for de første to timene, og deretter 10 kroner per påbegynte halvtime.

Da det omstridte parkeringssystemet ble innført, var det også enkelte områder med P-plasser som er gratis de første to timene. Disse plassene ligger imidlertid litt unna inngangen. Fra tredje time kostet det 10 kroner pr. halvtime. En handletur på fire timer skulle dermed koste det samme for alle.

Lytter til protestene

Eliassen legger ikke skjul på at protester fra kundene har hatt mye å si for beslutningen om å øke antallet gratisplasser.

— Vi har fått både muntlige og skriftlige tilbakemeldinger. Ikke bare negative, men en overvekt har nok vært det. Mange har likevel vært veldig konstruktive i sin kritikk, og vi synes det er viktig å lytte til det. Vi er jo her for kundene våre, sier han.

Redusert omsetning

Senteret har også sett utslag på besøks- og omsetningstall etter innføringen av betalt parkering, uten at Eliassen vil tallfeste nedgangen.

— Varehandelen i bergensområdet har generelt hatt en treg start på året, mye på grunn av været. I tillegg har vi hatt ombygging og stengte arealer, som også gir utslag. Men de nye parkeringsreglene har ikke bedret situasjonen. Når vi ser at besøkstall og omsetningstall påvirkes i negativ retning, må vi også tenke på leietakerne våre i tillegg til publikum. Vi kan ikke innføre systemer som gjør det vanskelig for dem å få lønnsomhet, sier direktøren.

Snur i vest

Vestkanten og Sartor storsenter innførte også betalt parkering like etter Lagunen.

Når storebror i Fana nå snur, følger de etter.

— Vi har evaluert ordningen fortløpende. Nå har vi konkludert med at ja, vi har blitt kvitt fremmedparkeringen, de som lot bilen stå her og ta opp plass for kundene våre mens de selv tok bussen videre. Men så har vi også sett at vi trenger flere plasser som er gratis i to timer. Det vil vi endre på fra mandag, sier Jan Rognaldsen, markedssjef ved Vestkanten storsenter.

Vestkanten vil nå gå fra 750 plasser med to timer gratis, til rundt 900. Det er plasser i nærheten av matbutikkene Coop Obs og Meny som nå vil bli gratis.

— Obs har merket det på omsetningen etter at vi endret reglene. Så nå gjør vi det enklere å handle matvarer igjen. Dessuten har jo vi også fått mange negatiive reaksjoner. Vi tar selvfølgelig hensyn til kundene og justerer oss etter det, sier Rognaldsen.

Han innser at det kan være vanskelig for kundene å orientere seg om hvor de kan parkere gratis.

— Det er en utfordring å få forklart hvilke plasser som er gratis idet du kjører inn hos oss. Her må vi gjøre en jobb for å få opp enda bedre skilting, sier Rognaldsen.

Han understreker at senteret også har fått mange positive tilbakemeldinger.

— Mange som kommer hit ofte har slitt med å finne plass. Det gjør de ikke lenger. Vi er absolutt blitt kvitt fremmedparkeringen, som jo var målet, sier markedssjefen.

Portene åpnet i dag

På Sartor storsenter reagerte direktør Thomas Skålnes raskt da han hørte om Lagunens regelendring.

— Det er bare en uke siden vi innførte de nye parkeringsreglene våre, så vi har ikke rukket å evaluere dem enå. Men når Lagunen justerer sin ordning, føler vi at vi må gjøre det også, av hensyn til lik behandling av kundene og like konkurransevilkår mellom sentrene, sier Skålnes.

Klokken 10.30 i dag åpnet senteret parkeringsportene, som vil stå åpne resten av helgen. Fra mandag vil det være to timers gratis parkering under tak ved de to dagligvarebutikkene på senteret, i tillegg til på parkeringsområdene utendørs, der 700 plasser allerede er gratis i to timer.

-Det er ved dagligvarebutikkene behovet er størst, sier direktøren.

Han rapporterer om både positive og negtive tilbakemeldinger fra kundene.

— Noen er glade for å enklere finne parkeing, og synes ikke det er så farlig å betale litt for å stå der. Men vi har nok hatt en overvekt av kritiske reaksjoner, sier Skålnes.

Hva synes du om at det likevel blir mer gratis parkering på Lagunen, Vestkanten og Sartor?