Allerede da Schibsted for en drøy uke siden la frem resultatene for annet kvartal, ble det kjent at medieselskapet hadde ambisjoner om å kutte kostnadene med en halv milliard kroner i Norge, Sverige og Spania.

Ifølge en børsmelding klokken 10.00 ble de kjent at 400 millioner av disse kostnadene skal kuttes i de norske abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

«En betydelig del av besparingen vil komme som et resultat av redusert antall ansatte», skriver Schibsted i meldingen.

Følg Aftenposten Økonomi på Facebook!

Kutt ute i verden

Det er også planlagt å spare 50 millioner svenske kroner i Sverige, samt at det er gjort tiltak med en helårseffekt på til sammen 40 — 50 millioner kroner i den spanske gratisavisvirksomheten.

- Målet er å fortsette den digitale transformasjonen i mediehusene for å sikre at våre posisjoner blir like sterke digitalt som dem vi har innenfor tradisjonelle medier. Sterke redaksjonelle produkter vil være fundamentet for en sunn og lønnsom virksomhet også i den digitale fremtiden, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.